NRK Meny
Normal

Samles for å øke fotballinntektene

Topplederne i norsk fotball er samlet i Kristiansand for å diskutere hvordan de skal få flere tilskuere på kampene.

Alle topplederne i Norsk toppfotball er samlet i Kristiansand for å diskutere hvordan de skal få folk til å komme på kamp.

Leif Øverland

Både små og store klubber kan lære av hverandre, sier Leif Øverland

Foto: Leif Dalen / NRK
Kjersti Stordalen

Kjersti Stordalen mener fotballklubben Odd har gjort det riktige

Foto: Leif Dalen / NRK

På seminaret settes det fokus på de beste virkemidlene for å sikre økte inntekter for fotballklubbene.

Vi må lære av hverandre, sier Leif Øverland, administrerende direktør i Norsk Toppfotball.

– Det er en tøff bransje vi er i. Vi driver i en underholdningsbransje – og da må lære av de beste. Det er flott at Rosenborg deler med oss hva de gjør for å klare å få 16.000 mennesker på hver kamp i år, sier Øverland.

– Et gullegg

32 fotballklubber er representert med markedsfolk, media- og arrangementsansvarlige på todagers seminaret i Kristiansand. Her står kampen ikke om poeng, men om å dele de beste ideene.

Kjersti Stordalen, salgssjef i Odd, mener klubben la et gullegg da de innførte familiekort.

– Vi har i år innført et familiekort hvor den ene voksne som betaler et fullpriskort, kan ha råd til å ha med seg alle ungene i sin husstand. Prisen for et tilleggskort til husstanden er 250 kroner. Det er grisebillig, sier Stordalen.

Familiekortet har resultert i en økning i tilskuertallet på 22%, det vil si en økning på om lag 1000 tilskuere på hver kamp.

På vei opp av bølgedalen

Uansett om det er fulle tribuner – så må klubbene tenke framover, sier Øverland.

– Vi må være ydmyke og tenke langsiktig. Det er alltid noe å lære. Det har vært en bølgedal for norsk toppfotball, men vi ser en liten lysning nå. Det er økning i tilskuertallet i tippeligaen og vi har bra tv-tall.