På seminaret settes det fokus på de beste virkemidlene for å sikre økte inntekter for fotballklubbene.
Vi må lære av hverandre, sier Leif Øverland, administrerende direktør i Norsk Toppfotball.
– Det er en tøff bransje vi er i. Vi driver i en underholdningsbransje – og da må lære av de beste. Det er flott at Rosenborg deler med oss hva de gjør for å klare å få 16.000 mennesker på hver kamp i år, sier Øverland.
– Et gullegg
32 fotballklubber er representert med markedsfolk, media- og arrangementsansvarlige på todagers seminaret i Kristiansand. Her står kampen ikke om poeng, men om å dele de beste ideene.
Kjersti Stordalen, salgssjef i Odd, mener klubben la et gullegg da de innførte familiekort.
– Vi har i år innført et familiekort hvor den ene voksne som betaler et fullpriskort, kan ha råd til å ha med seg alle ungene i sin husstand. Prisen for et tilleggskort til husstanden er 250 kroner. Det er grisebillig, sier Stordalen.
Familiekortet har resultert i en økning i tilskuertallet på 22%, det vil si en økning på om lag 1000 tilskuere på hver kamp.
På vei opp av bølgedalen
Uansett om det er fulle tribuner – så må klubbene tenke framover, sier Øverland.
– Vi må være ydmyke og tenke langsiktig. Det er alltid noe å lære. Det har vært en bølgedal for norsk toppfotball, men vi ser en liten lysning nå. Det er økning i tilskuertallet i tippeligaen og vi har bra tv-tall.
- Les også: