Møt Greta Aagre og Erik Honoré på SørlandsScenen, onsdag ettermiddag.
– Utrolig deilig! Vi hadde fullt hus, bra publikum og flinke musikere, sier Greta Aagre, få minutter etter å ha gått av scenen i Kilden teater og konserthus i Kristiansand.
Der har hun akkurat spilt på Punktfestivalen som ektemann og bandkollega Erik Honoré er en av to kunstneriske ansvarlige for.
Samle på lyder
Nå er de ute med ny plate. Og stemninger er et viktig stikkord for musikken til Aagre og Honoré.
– Når vi er ute og reiser tar vi opp lyder og stemninger fra steder vi besøker. Plata inneholder derfor samplinger fra Oslo, Kristiansand, Roma, Terracina, Lisboa og New York.
– I New York tok vi for eksempel opp lyden av t-banen, forteller Greta Aagre, som hele tiden leter etter lyder som kan brukes i en eller annen sammenheng i låtene.
Italienske problemer
Tittelen på den nye plata er «Year of the bullett». Den inneholder musikk i grenselandet mellom viser, jazz og elektronika.
– Tittelen henviser til et vanskelig år i Italia på 70-tallet, med harde tider og terror, forklarer Honoré.
Og leggger til: – Tematisk er det en plate om en reise gjennom et hardt år. Men, som seg hør og bør, med litt optimisme på slutten.
Musikalske døgn
For ekteparet Aagre/Honoré går det stort sett i musikk hele døgnet. De lever av og for musikk på heltid. Erik blant annet med sitt arbeid med Punktfestivalen og Greta som musikkterapeut og vokalist.
– Vi prøver å skille arbeid og fritid, men det blir gjerne musikk tjuefire timer i døgnet og sju dager i uka.
Ærlighet
Musikken på plata er tilpasset Greta Aagres stemme.
– Det er Erik som skriver tekstene og musikken. Og jeg synes han er en dyktig musiker, låtskriver og komponist, sier Greta som forteller at de jobber sammen i prosessen og påvirker hverandre.
– Ærlighet er viktig i arbeidet og vi samarbeider godt. Når jeg skal tolke tekstene lytter jeg til det rytmiske og leter etter det Erik har tenkt med det han har skrevet. Det er viktig å formidle innholdet i tekstene, sier Greta.
– Teksten må være i sentrum og så må det fungere musikalsk.
Motvekt til det raske
– Vi inspirerer hverandre og jobber med å få frem vårt eget uttrykk. Det å bruke tid er viktig for oss i formidlingen.
– Musikken vår fungerer som en motvekt til all kulturen som skal være så rask for tiden. Det være seg filmer, tv, kjappe klipp eller korte reportasjer. Det å kunne sitte i en konsertsal og nyte musikk i rolige former kan fungere som et fristed.
– Kanskje er ro den viktigste funksjonen musikk kan ha akkurat nå. Den roen man hadde på andre måter tidligere, sier Erik Honoré.