Venninnene Susanne Moe og Maria Gjelstad Ingebretsen skåler i koffein.
– Jeg drikker energidrikk ganske ofte, spesielt når jeg er trøtt, forteller Susanne Moe.
NRK møter Moe og Gjelstad på Torvet i Kristiansand.
– Det gir et kick, mener de to venninnene.
Men energidrikke er overhodet ikke noe vi trenger. Det er bare sukkerbrus med masse koffein, mener Anine Medin, ernæringsforsker ved Universitetet i Agder.
Hun er ikke begeistret for ungdommens inntak av den populære leskedrikken.
Tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at salget av energidrikker har økt med 45 prosent så langt i 2019.
Hittil i år er det solgt over 8,8 millioner liter energidrikk. I samme perioder i fjor var tallet 6 millioner liter.
Starter dagen med energidrikk
Anne Marie Ellingsen (25) studerer rettsvitenskap. I eksamensperioder drikker hun ofte én energidrikk om dagen for å holde seg våken.
– Jeg er trøtt om morgenen, så det er koffeinen jeg må ha, innrømmer hun.
Forsker Medin mener derimot det ikke er belegg for å si at man får noen effekt av energidrikk og bekymrer seg over det store inntaket av leskedrikken, spesielt hos barn.
– I noen ekstreme tilfeller ser vi at det er lett å få i seg store mengder. Det kan få uheldige konsekvenser med innleggelser.
- Les også:
– Vondt i hjertet av koffein-tabletter
Ådne Ausland (20) har siste innspurt før eksamen. Han sverger til energidrikk med appelsinsmak.
– Jeg har trappet ned i det siste. Nå drikker jeg et par i uka. Det er veldig dyrt. Jeg får vondt i hjertet av koffein-tabletter, så da er det bedre med energidrikk.
Han studerer folkehelse og føler derfor forkjærligheten for energidrikker er litt komisk.
– Vi har hatt flere forelesninger om ernæring, så jeg føler meg litt dum når jeg drikker energidrikk i timen. Nå har det gått over til å bli en tørstedrikk og da begynner det å bli ille. Jeg tar selvkritikk, men jeg synes det er godt. Det er vanskelig å finne en unnskyldning, sier han.
– Forbilder for mange unge
Kjente idrettsprofiler innen ekstremsport har i mange år frontet energidrikker i reklamer. Forskeren frykter ungdommer tror at idrettsstjernene inntar bøttevis av energidrikk.
– De er forbilder for mange unge gutter og jenter. Jeg skulle gjerne sett at idrettsutøvere sluttet å reklamere for drikkemerkene.