Hopp til innhold

Staten åpner opp for fjerning av rushtidsavgiften

Biltrafikken i Kristiansand har gått ned etter at "rushtidsavgiften" ble innført midt i september, men statssekretær i Samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarset (H), åpner nå opp for at hele rushtidsavgiften i byen kan fjernes hvis lokalpolitikerne ønsker det.

Bomringen Kristiansand

Nå kan rushtidsavgiften i Kristiansand forsvinne. Samferdselsdepartementet åpner nå opp for dette, dersom lokalpolitikerne i byen selv ønsker det.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

Hans Otto Lund

Gruppeleder for Høyre i Kristiansand, Hans Otto Lund, har gitt rushtidsavgiften kort levetid med den nye regjeringen.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

De borgerlige partiene i Kristiansand har kjempet med nebb og klør mot innføring av rushtidsavgift for bilistene, og Høyre og det borgerlige flertallet i bystyret følte seg i fjor tvunget av staten og Samferdselsdepartementet til å innføre rushtidsavgift for å få over 60 millioner kroner i statlige belønningsmidler til kollektivtrafikken.

Gruppeleder i Høyre i Kristiansand, Hans Otto Lund, har ved flere anledninger gitt uttrykk for at den nye borgerlige regjeringen vil føre til at rushtidsavgiften i Kristiansand får kort levetid, og at den blir fjernet igjen i løpet av meget kort tid.

Nå har de borgerlige partiene inntatt regjeringskontorene og nå åpner departementet opp for at den tidsdifferensierte bompengeavgiften kan fjernes igjen, dersom lokalpolitikerne i Kristiansand ønsker det.

– Målet er nullvekst i trafikken

Forutsetningen er at man når målet om nullvekst i personbiltrafikken frem til 2016, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H), til NRK.

Og Kristiansand kan selvsagt beholde belønningsmidlene fra staten så lenge målet nås. Departementet vil ikke blande seg inn i hvilke virkemidler lokalpolitikerne bruker for å stabilisere biltrafikken, sier han.

John-Ragnar Aarset

Statssekretær John-Ragnar Aarset sier det blir spennende å følge trafikkutviklingen i Kristiansand fremover.

Foto: NRK

– Målet er viktigst for oss, ikke metode. Det er ikke noe her vi vil påtvinge. Virkemiddelet skal finnes lokalt, vi er opptatt av effekten. Det er ingen føringer fra oss på virkemiddelet, det fastsettes lokalt, sier Aarset.

– Lokalt har avgiften blitt oppfattet som noe man måtte innføre etter tvang fra sentralt hold. Høyre lokalt har vært klare på at den kan forsvinne med en blå regjering. Kan det nå skje?

– Absolutt, svarer Aarset kort.

Han har registrert nedgangen i trafikken etter at rushtidsavgiften ble innført, men sier byen vil beholde belønningsmidlene fra staten uavhengig av hvilke virkemidler man bruker for å unngå at personbiltrafikken øker.

God dialog

– Det blir spennende å følge utviklingen videre og dette er en avtale som Samferdselsdepartementet og regionen lokalt har inngått nå i 2013 og skal vare til 2016. Det blir spennende å se om man greier å holde den gode tendensen videre, sier Aarset.

Han ser frem til en god dialog med lokalpolitikerne i Kristiansand i tiden fremover.

– Våre folk har god dialog med politikere og kommune og fylkeskommuner på Sørlandet, og formelt er det sånn at man fra lokalt hold rapporter inn til Samferdselsdepartementet en gang i året og forteller hva slags tiltak man har iverksatt og hvilke planer man har for tiden som kommer. Også stiller staten opp med penger hvert år, sier Aarset.

– Hva slags effekt bør man kunne forvente i en by som Kristiansand av tiltak som for eksempel rushtidsavgift?

– Målet for avtalen som vi har gjort med Sørlandet er at man skal ha nullvekst i personbiltrafikken i perioden fra 2013 til 2016. Det er det lokale bidraget fra Sørlandet til klimaforliket og de nasjonale målene vi har satt for personbiltrafikken og klimautslippene i Norge.

– Hva tror du om mulighetene til å nå målet om nullvekst i trafikken?

– Jeg håper at tendensen fortsetter og selvsagt håper vi at man når målet. Det vil være veldig bra for folk flest lokalt i kristiansandsområdet og for folk ellers i landet, sier Aarset.

Han tror nedgangen i biltrafikken vil føre til færre biler i rushtrafikken og et bedre kollektivtilbud i Kristiansand.

– Lokalpolitikerne avgjør

Fra mandag til fredag mellom klokken 06.30-0900 og klokken 14.30-17.00 koster det 21 kroner å passere for personbiler og 42 kroner per passering for tunge kjøretøy over 3500 kg.

Resten av døgnet, lørdager og søndager, samt helligdager og offentlige fridager koster det 14 kroner for personbiler og 28 kroner for tyngre kjøretøy.

Prisen med rabatt i rushtiden for bilister som forskuddsbetaler 2100/4200 kroner blir 16,80 kroner per passering for personbiler og 33,60 kroner for tyngre kjøretøy.

Utenom rushtiden, lørdager og søndager, samt helligdager blir den rabatterte passeringsprisen 11,20 kroner for personbiler og 22,40 kroner for tyngre kjøretøy.

Statssekretæren fra Høyre ønsker ikke å kommentere prisnivået på den tidsdifferensierte bompengeavgiften i Kristiansand.

Han sier det er lokalpolitikernes ansvar å finne riktig prisnivå i forhold til å endre bilistenes kjøremønster, og at det også er lokalpolitikernes ansvar å avgjøre hvilke virkemidler man skal bruke for å få nullvekst i trafikken.

– Dette er helt og fullt lokalt ønske og ansvar. Hva slags virkemidler man tar i bruk for å få nullvekst i personbiltrafikken, det bestemmer man lokalt. Og det er ingen føring eller press fra sentrale myndigheter på hva slags tiltak man tar i bruk. Dette må bestemmes lokalt, sier Aarset, som dermed spiller ballen over til politikerne i Kristiansand når det gjelder bruk av rushtidsavgift som virkemiddel fremover.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 15 1,62 kr
Dyrest kl. 08 2,15 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,4 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %