NRK Meny
Normal

Feil med røykvarsler snudde Widerøe

Feil med instrumentene var årsaken til at et Widerøe-fly søndag kveld måtte snu og lande igjen på Kristiansand lufthavn Kjevik.

Fly Kjevik Widerø røyk

Det var 11 passasjerer og en besetning på tre i flyet, som måtte snu.

Foto: Tom Nicolai Kolstad / NRK

Det sier informasjonssjef i Widerøe, Silje Brandvoll, til NRK mandag morgen. Flyet har i løpet av natten blitt grundig undersøkt av en tekniker på Flesland lufthavn i Bergen.

– Vi ferget flyet fra Kristiansand til Bergen i natt, der det har blitt grundig undersøkt av teknikere. De har ikke klart å finne noen feil, og vi har derfor konkludert med at det var en indikasjonsfeil, sier Brandvoll.

Ifølge Brandvoll dreier det seg om en røykvarsler som har gått av uten grunn.

Fikk melding om røykutvikling

Politiet fikk søndag kveld melding om røykutvikling om bord i et fly fra selskapet Widerøe på Kristiansand lufthavn Kjevik. Flyet måtte snu og lande igjen.

Flyet landet igjen klokken 19.40. Like etterpå fikk politiet beskjed om det likevel ikke var røykutviklingen.

Den første meldingen fra Hovedredningssentralen gikk ut på at det var røykutvikling i kabinen på et fly fra Widerøe, som var på vei inn til landing på Kjevik.

Ble ikke redd

Flyet hadde tatt av fra Kjevik kort tid før, og snudde som følge av varsellampen.

– Vi fikk beskjed om at det kunne være en brann i bagasjerommet, sier Heine Jansen Heggebø.

Han skulle hjem til Bergen sammen med pappa Bård Jansen, som sier at det var en rolig stemning i flyet.

– Jeg ble egentlig ikke redd. Jeg tenkte kanskje at det var en sensor som hadde slått ut, sier sønnen videre.

Passasjerene måtte ut av flyet og inn på terminalen, mens flyet ble undersøkt etter hendelsen. Passasjerene ble sendt videre med et annet fly.

Widerø fly Kjevik

Etter landing ble flyet undersøkt av teknikere.

Foto: Tom Nicolai Kolstad / NRK

Ba om økt beredskap

Richard Kongsteien, Widerøe

Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe

Foto: Widerøe

Det var 11 passasjerer og en besetning på tre i flyet, opplyser kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.

– Flyet skulle til Bergen, men snudde etter få minutter på grunn av indikasjonen om røyk.

– Var det sånn sett en nødlanding?

– Det er uttrykk vi ikke bruker, men det ble bedt om å få en såkalt prioritert landing med økt beredskap på flyplassen. Det er ren rutine, sier Kongsteien.

Flyet hadde rutenummer 596 med avgang klokken 18.57.

Sjekket av tekniker

Politiet hadde søndag kveld ingen åpenbar forklaring på hva som har skjedd.

Martin Ugland

Operasjonsleder Martin Ugland i Agder politidistrikt.

Foto: Per-Kåre Sandbakk/NRK

– Flyet står på Kjevik i påvente av å bli undersøkt av en tekniker, sa operasjonsleder Martin Ugland i Agder politidistrikt etter returlandingen.

Widerøe opplyste søndag at det mest sannsynlig handlet om en teknisk feil.

Politiet fikk melding om hendelsen klokken 19.31, via Hovedredningssentralen (HRS).

– Flyet meldte fra til oss om at de måtte returnere til Kjevik på grunn av røykutvikling. 15–20 minutter senere landet det trygt. Det er alt vi vet, sier redningsleder Bjørn Magnussen ved HRS til Fædrelandsvennen.

Kristiansand lufthavn Kjevik

Kristiansand lufthavn Kjevik.

Foto: NRK/Svein Sundsdal / NRK