Kristiansandsregionen ligger godt an til å få penger til bedre kollektivtilbud, dersom det blir innført rushtidsavgift.
Det er klart etter et møte mellom departementet og lokalpolitikerne i dag.
For å innføre den kontroversielle rushtidsavgiften er kommunene i regionen avhengig av statlige penger for å få flere bussavganger.
Politikerne i Kristiansand og nabokommunene diskuterer nå heftig innføring av rushtidsavgift for bilistene i tillegg til bomavgiften.
Får departementsros
Etter et møte med lokalpolitikere i dag, roser statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet planene om rushtidsavgift i Kristiansand.
- Først og fremst gir vi honnør til politikerne som har vurdert køprising eller rushtidsavgift. Ingen synes det er morsomt å skulle betale mer for å kjøre bil, men her snakker vi om bedre fremkommelighet på veiene og et bedre kollektivtilbud, sier Lahnstein.
- Blir rushavgift
Han sier at departementet er opptatt av at lokalpolitikere drøfter fremsynte løsninger innen samferdsel, og departmentet har gitt klare signaler om at staten vil bidra vesentlig med penger for å belønne de som innfører rushtidsavgift.
- Ingen andre byområder har kommet så langt som Kristiansand i denne saken, og ligger godt an i kampen om belønningspengene til kolletivtilbud, sier Lahnstein.
Han er overbevist om at det på sikt vil bli innført rushtidsavgift i Kristiansand for de som kjører bil i rushtiden.