Når året er omme, har nesten 3.600 biler brent i Norge, ifølge beregninger fra forsikringsselskapenes bransjeorganisasjon FNO.
Erstatningsutbetalingene blir på nesten 220 millioner kroner. Det er 70 millioner mer enn for ti år siden.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Statistikken omfatter alt fra svindel til ulykker. Forsikringsbransjen er imidlertid vel så opptatt av økningen, som kan se ut til å skyldes feil og påfølgende brann i elektriske komponenter.
Ukjent årsak
Mange av brannene skjer i moderne biler, som er noen få år gamle.
Både brannvesenet, NAF og If forsikring ønsker å finne årsakene til de mange brannene, for å kunne forebygge bedre.
– Når man ikke vet årsaken, kan man heller ikke forebygge. Så det å få til en god dialog med produsenter og verksteder, vil alle tjene på til slutt, sier kommunikasjonsdirektør Jon Berge i If skadeforsikring.
Han konstaterer at det blir flere og dyrere bilbranner. Hvis prognosen treffer riktig, vil nær 3.600 biler ha brent i år. Dette gjelder alt fra røykutvikling til fullstendig utbrent bil.
– Vi har ofte biler med en verdig til en halv til én million kroner, som går opp i røyk. Dette er helt nye biler med masse elektronisk utstyr, som brenner av en eller annen årsak, sier Berge.
I 2005 var det 2.601 bilbranner, mens det for ti år siden var 3.113 bilbranner i Norge. Det utgjør en økning på nesten 20 prosent.
- Les også: Reddet seg ut før bilen ble overtent
Mye elektronikk
Hovedmistanken rettes mot dagens moderne, høyteknologiske biler med mye elektronikk.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Brannsjef Jan Røilid i Kristiansand sier det er vanskelig å se noe mønster for brannene.
– Kanskje det er en liten økning vinterstid. Da er det som hjemme, at vi bruker mer effekt på varme, som kan påvirke eventuelle feil i det elektriske, sier Røilid.
Brannvesenet er oftere enn før ute på bilbranner midt i trafikken. Det gjelder både biler som er i fart og parkerte biler.
– Det er noe som tilsier at det er feil med bilene, konstaterer brannsjefen.
– Jeg skulle ønske at vi nå fant ut en årsak til økningen. Hvis vi forstår årsaken kunne vi forhindret at det blir så store skadeutbetalinger, og at så mange får trøbbel med bilbranner. I dette kan det også ligge livsfarlige situasjoner. Av og til finner vi ut årsaken, men veldig ofte ikke, sier Berge i If.
De har løpende dialog med produsenter og verksteder om dette, og vil altså ta nye grep for å finne forklaringer på de mange bilbrannene.
– Det er fornuftig. Vi i Agder har hatt 350 bilbranner på fire år, og det begynner å bli et volum. Det å få ned antallet gjør vi ikke gjennom annet enn å undersøke det, sier brannsjef Røilid.
Liv og helse
Brannsjefen i Kristiansand synes de nå rykker ute på så mange bilbranner at det kan gå utover andre oppdrag:
– Det er med på å binde opp vår beredskap i forhold til å rykke ut på andre hendelser, som kan gjelde liv og helse. Dermed er økningen noe bekymringsverdig.
Det har så langt vært lite personskader i forbindelse med bilbranner. Overbrannmester Johnny Flæte understreker at slike branner kan bli svært voldsomme på kort tid.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
– Får du brann i motorrommet, så sprer røyken seg fort til kupeen. Da har du veldig kort tid på deg før kupeen er fyll av røyk. Det er viktig å få parkert bilen og komme seg ut så fort som mulig.
– Hvor fort brenner en bil?
– Det varierer veldig, men når det først får tatt tak går det veldig fort. Det er godt brennbart materiale, sier Flæte.
Viktig med ren bil
Folk kan bidra til å redusere brannfaren ved å være nøye med renhold av bilen og spesielt motorrommet. Der kan det legge seg en farlig kombinasjon av møkk, olje og en feil i det elektriske anlegget.
– Gammelt oljesmuss, som er godt brennbart, er viktig å ikke ha i motorrommet. Skitt med oljerester kan bidra til å gjør en brann større enn hvis det hadde vært en helt ren motor, sier Flæte.
Teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen støtter dette.
– Det er mye plastdeler, elektriske kabler og matter som kan begynne å brenne, sier han og anbefaler å dusje med et middel som løser opp olje, og være forsiktig med høytrykksspyler:
– I et motorrom er det en del kontakter spesielt til elektronikken, som man skal være varsom med. Man trenger ikke høyt trykk. Stoffet som dusjes på må få virke en periode, og så fjerne det med vanlig vannslange.
– Kontakter i en moderne bil er et utsatt område. De skal være så tette og tørre som mulig for å unngå korrosjon og oksidasjon, som bidrar til dårlig kontakt, som igjen bidrar til høy temperatur og i neste omgang kan bli et arnested for brann, sier Edvardsen.