NRK Meny
Normal

Rekordsommer for øl fra mikrobryggerier

I sommer ble det solgt 17 prosent mer øl fra mikrobryggerier enn på samme tid i fjor, ifølge tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Det lokale mikrobryggeriet tar i bruk gammel Hunsfos-historie når tørste Venndøler skal få slukket tørsten under morgendagens Hunsfest.

Johnny Hodnemyr og Trygve Aas fikk seg en dusj øl da de testet en helt spesiell tappekran på forsommeren.

Den samlede veksten i ølsalget var på 8,6 prosent i den samme perioden, skriver E24.

– Dette er «all time high» for sommeren. Selv juli var bedre i år, selv om man hadde to salgsdager mindre enn i fjor, sier Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen til avisen.

Dobler produksjonen

Ett av mikrobryggeriene som har fått merke godt salg i sommer er Hunsfoss bryggeri i Vennesla i Vest-Agder. Fem kamerater startet opp for sju måneder siden.

– Vi har hatt en kjempefin start og solgt godt over forventet, sier Rune Reinertsen til NRK.

Kameratene hadde et mål om å produsere 12.000 liter øl det første året. De har allerede passert 21.000 liter.

Petter Nome

Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen sier denne sommeren er «all time high».

Foto: Erlend Aas / Scanpix

Nå skal de doble produksjonen, gjøre den mer automatisert med maskiner og vurderer å ansette en person i fast stilling, fordi hobbyprosjektet blir for stort. Så langt har venner og familie stilt opp og jobbet dugnad.

– I ett brygg tappes 3.000 flasker for hånd. En og en flaske korkes og får påsatt etikett, så vi har belegg for å si at dette er godt håndverk, sier Reinertsen og opplyser at en tapping tar 8–10 timer.

Lokal entusiasme

Petter Nome mener trenden med øl fra små produsenter ikke lenger bare er noe for de med stor interesse for øl.

– Norge er et rart land. Når en trend først slår gjennom, så slår det gjennom i hele samfunnet, og ikke kun i en nisje. Man har aldri solgt så mye øl fra mikrobryggerier som nå, sier Nome.

Reinertsen ved Hunsfoss bryggeri tror at de mange små bryggeriene har suksess nettopp fordi de har lokal forankring.

– De får en kraftig støtte fra det lokale samfunnet, folk får ølet på en festival eller lokalbutikken, og de kjenner folk som står bak, sier han.

Selv om interessen for øl generelt har økt de siste årene, understreker han at en god smaksopplevelse må til for å lykkes.

Selv med nær beliggenhet til Kristiansand, selger de dobbelt så mye øl hjemme i Vennesla.

Hunsfos bryggeri

En stolt bryggerigjeng foran sin kreative tappekran i et sprinkleranlegg fra den nedlagte papirfabrikken i Vennesla.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK