Pasient- og brukerombudet i Vest-Agder frykter at økningen i klagene kan skyldes dårlig arbeid blant helsepersonell.
– For oss som møter mange pasienter er det lett å tenke at det er et kvalitetsfall blant helsepersonell i forhold til tidligere, men det er for få saker til å kunne påstå dette, sier Gunhild Solberg som er pasient- og brukerombud i Vest-Agder til NRK.no.
Slett arbeid
Hun forteller blant annet om historier der det ikke blir ført drikkelister på pasienter, og dermed blir dehydrerte og må legges inn på sykehuset.
– Men vi hører også gode historier der pasienter møter fantastisk helsepersonell.
Pasient- og brukerombudet sier likevel det kan være litt av hvert som jobber i helsevesenet. Derfor er det viktig at folk kommer med klagene sine når de ikke er fornøyd, sier hun.
- Les også: Oppretter tilsynssak etter tarmkreftoperasjoner
- Les også: Tilsynssak etter helsearbeider-vold
Frykter ikke kvaliteten
Til tross for at det ligger an til en rekordhøy økning, frykter ikke fylkeslege Kristian Hagestad at kvaliteten i helsevesenet blir dårligere.
– Vi opplever ikke at det er kvalitetsfall i helsevesenet som ligger bak økningen i tilsynssaker i Vest-Agder. Vi opplever nok heller at terskelen for å be om en tilsynssak har blitt lavere.
Fylkeslege Kristian Hagestad sier tallene på tilsynssaker i Vest-Agder har ligget ganske stabilt de siste årene. Men i år har tallet skutt kraftig i været. I 2012 var det til sammen 114 tilsynssaker.
I slutten av august var det registrert 104 tilsynssaker. Hagestad har ingen entydig forklaring på økningen.
– Det har blitt større bevissthet og kunnskap blant pasienter. Flere har også fått informasjon om mulighetene for en eventuell tilsynssak når man har opplevd at helsetjenester ikke har fungert som forventet.
De fleste klagene gjelder behandlinger pasienter får på sykehus. Men det kommer også klager på fastleger, sier fylkeslegen i Vest-Agder.
Ikke en domstolsbehandling
Hagestad påpeker at en tilsynssak ikke en domstolsbehandling overfor helsevesenet.
– Hensikten med tilsynssaker er ikke å drive domstolsbehandling, men det er å vurdere kvaliteten i helsetjenester, og bidra til at den blir opprettholdt eller blir enda bedre.
Hvis antall tilsynssaker fortsetter å øke, vil fylkeslegen stramme inn hvilke saker de går videre med.
Fylkeslege i Aust Agder, Anne Sofie Syvertsen, sier at tallene der holder seg stabile år etter år.