NRK Meny
Normal

Rekepriskrig: – Helt bak mål

Spesialforretninger er provosert over prisdumpingen på ferske reker. – Dagligvarebutikkene ødelegger for oss som holder på med salg hele året, sier Fiskernes Salgslag.

Britt Henriksen og Kjell Støle

Daglig leder i Fiskernes salgslag Grimstad, Kjell Støle, sier butikkenes priskrig er provoserende.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

– Det er jo helt bak mål sånn som de holder på. Ved å kjøre ned prisene på denne tiden av året ødelegger de for oss som holder på med salget hele året.

Daglig leder i Fiskernes salgslag Grimstad, Kjell Støle, sier spesialforretninger klarer ikke holde tritt i priskrigen butikkene kjører om sommeren.

Selger med tap

For Fiskernes Salgslag Grimstad er det umulig å delta i den årlige priskrigen på ferske reker.

– Nei, butikkene betaler jo mer for rekene. Hvis vi skulle senket prisene som butikkene så kunne vi bare lagt ned butikken, sier Støle.

reker

Etterspørselen etter reker er større om sommeren.

Foto: TOM-RICHARD H. OLSEN / NRK

Coop Mega er en av dagligvarekjedene som deltar i priskrigen. Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, kan bekrefte at de selger reker med tap.

– Slik er det jo på sesongprodukter. I rekesesongen blir det tøffere konkurranse på reker, for det vet vi kundene vil ha.

– Og da er det ofte slik at vi selger med tap, legger han til.

Forstår frustrasjonen

Coop Norge har forståelse for at spesialforretningene blir frustrert av de lave prisene.

– Jeg har full forståele for at de kan oppleve det tøft når vi med våre volumer kan presse prisen lavere enn de gjør. Men samtidig tror jeg det er kundegrunnlag for både spesialforretninger og dagligvarebutikker. Det gjør at kundene får valgfrihet, avslutter Kristiansen.