Hopp til innhold

Rekefiskere får hjelp i stramt statsbudsjett

Regjeringen foreslår 21 millioner kroner til kystrekeflåten. Fisker er glad for å bli hørt, men synes summen er liten.

Fiskebåten Rosenvoll.

Reketråleren Rosenvoll på vei ut i Skjærgården på Sørlandet

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK Luftfoto

– Det er ikke så mye annet å si enn at det er dyrt fiskeri vi driver. Vi bruker mye energi, og det blir vanskelig når det er mer utgifter enn inntekt.

Rekefisker Tore Martinsen fra Kristiansand forteller om en krevende situasjon for næringen.

Kystrekeflåten har levd på kanten av kollaps. I fjor fortalte fiskere langs sørlandskysten at de dro til Danmark for å fylle drivstoff.

I statsbudsjettet for 2023 er det foreslått 21 millioner kroner i tilskudd til kystrekeflåten, som består av 160 trålere. De fleste av dem er på Sørlandet.

Les også: Tar båten til Danmark for å fylle diesel

Lennart Danielsen.
Lennart Danielsen.

Høye drivstoffpriser og økende CO₂-avgift

Regjeringen begrunner tilskuddet med at situasjonen for kystrekeflåten fremdeles er krevende sett i lys av de høye drivstoffprisene og den økende CO₂- avgiften.

Tall fra Fiskerlaget Sør viser at gjennomsnittsprisen for diesel har økt med over 350 prosent siden 2020.

På toppen har også CO₂-avgiften økt med 41 prosent i samme periode. Og den øker fortsatt.

Med lange turer ut til fiskefeltet, gir utgifter til diesel røde tall i regnskapet.

– 2022 har vært særlig vanskelig for rekeflåten i sør, sier daglig leder i Fiskerlaget Sør Erlend Grimsrud.

Fisker Trond Martinsen og daglig leder i Fiskarlaget Sør Erlend Grimsrud

Rekefisker Tore Martinsen og daglig leder i Fiskarlaget Sør Erlend Grimsrud.

Foto: Siv Kristin Sællmann / NRK

Fiskarlaget vil nå bidra til å finne en løsning som fordeler pengene til de rette. De håper på å bevare flest mulig arbeidsplasser.

– 21 millioner er en ekstrapott som vil dekke inn de økte drivstoffprisene. Men i tillegg er det varslet et tillegg i CO₂-avgiften, som nå vil kompenseres i samme grad. Det er viktig, sier Grimsrud.

For rekefisker Martinsen virker summen liten, men sier alt hjelper.

– 21 millioner er ikke så veldig mye fordelt på alle båtene, men vi er glade for å bli hørt. Så får vi se hvordan ordningen blir i praksis.

Les også: Fisker tok til tårene over dieselprisen: – Dere må våkne, vær så snill

Fortvilt fisker John Magne Salvesen
Fortvilt fisker John Magne Salvesen

Bra, men ikke nok

I tillegg til 21 millioner direkte i drivstoffstøtte, kommer det en kompensasjon på CO₂ avgiften på 91.8 millioner kroner. Den gjelder hele fiskeflåten i Norge.

Stortingsrepresentant for Aust-Agder Marius Arion Nilsen (Frp) synes det er bra.

– Dette er jo et yrke som stod i fare for å bli rasert, sier han.

Nilsen mener det er bra at hjelpen fiskerne har ropt om endelig kommer, men påpeker at det er i siste liten.

– Det var jo mindre og senere enn rekefiskerne har bedt om selv. Jeg håper det vil bidra til å få næringen gjennom krisen.

Marius Nilsen

Stortingsrepresentant for Aust-Agder Marius Arion Nilsen, håper ikke hjelpen til reketrålerne kom for sent.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– En betydelig håndsrekning

– Denne ordningen vil trolig kunne avhjelpe på den økonomiske situasjonen for flåtegruppen og bidra til at flere fartøy gjennomfører fisket, skriver Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) i en pressemelding.

Stortingsrepresentant for Aust-Agder Gro Anita Mykjåland (Sp), mener reketrålerne og rekefiskerne i sør virkelig har blitt prioritert i dette statsbudsjettet.

Men holder det med 21 millioner?

– I tillegg kommer også kompensasjonen på CO₂-avgiften, som gjelder hele fiskeflåten. Den er også viktig. Når fiskerne får regnet på dette, tror og håper jeg de vil se at dette er en betydelig håndsrekning, sier hun.

Les også: Vil bruke 80 millioner på havvind

Unitech Zefyros i testområdet vest for Karmøy
Unitech Zefyros i testområdet vest for Karmøy