Reiselivsbransjen mener turistene ser ut til å svikte landsdelen. Det overrasker ikke resielivsdirektøren.
– Sørlandet er ikke så veldig synlig. Vi har ønsket at man kunne gå enda sterkere inn å markedsføre landsdelen internasjonalt. Vi ser at Sørlandet taper i forhold til andre landsdeler i Norge, sier Tuftin.
Sol og sommer er ikke nok for å lokke flere turister til Sørlandet.
– Det har nok vært mer fokus på sol og bading på Sørlandet, mens aktiviteter er blitt en stadig viktigere del av markedsføringene i andre deler av landet, sier Tuftin.
Anbefaler samarbeid
Sørlandet må slå seg sammen med andre regioner når man skal trekke turister, spesielt fra utlandet. Det mener Tim Davis, som til daglig selger friluftslivs-opplevelser som rafting og klatring på Evje.
– Problemet vårt er at vi er en liten landsdel, som er veldig usynlige i det internasjonale markedet, sier Davis til NRK.
– Vi er ikke synlige fordi vi ikke har midler, og vi har et vanskelig navn som er helt ukjent utenfor Norge.
– Bør Sørlandet slå seg sammen med andre landsdeler når man skal markedsføre mot utlandet?
– Ja, det mener jeg absolutt.
Turistene svikter
Sommerleiligheter og utleiehytter på Sørlandet står tomme nå i fellesferien. Turistene svikter Sørlandet.
Blant de som merker nedgangen på kroppen er Kristiansand ferieleiligheter. Daglig leder Geir Andreassen sier nedgangen i juni er på 50 prosent.
På dataskjermen hans ser han mye grønt, noe som er dårlig nytt.
– Grønt betyr ledig, og det er nærmest bare grønt på skjermen min. Det er jo ikke akkurat noe å bli rik av, sier Andreassen til NRK.
Lite forhåndsbestillinger
Andreassen i Kristiansand Ferieleiligheter sier han ikke er alene.
– Jeg sitter ikke alene i båten om å ha veldig lite forhåndsbestillinger. Det er generelt for hele bransjen, forteller han.
Markedsansvarlig Odd Jørgensen i Agder Ferie fortviler også.
– På de 18 årene vi har holdt på med formidling av private eiendommer, så har vi aldri hatt en så rolig sommer som vi har i år, sier Jørgensen til NRK.
Reiselivsdirektøren tar selvkritikk
Reiselivsdirektør Jahn Olav Marum i Inspirasjon Sørlandet sier situasjonen reiselivet beskriver er dramatisk, og tar selvkritikk.
– Vi har jo nå fått en litt annen oppgavefordeling når det gjelder markedsføring av landsdelen. Kanskje vi har havnet litt mellom to stoler når det gjelder 2010-sesongen, sier Marum til NRK.