Hopp til innhold

Rekefiskere får mer tilskudd til drivstoff

Regjeringen øker drivstoffkompensasjonen for kystrekeflåten i Norge. Positivt, men ikke godt nok mener rekefisker.

Reketråler

Kystrekeflåten får nå utbetalt mer i tilskudd til drivstoff.

Foto: NRK

Det har vært krevende med økte kostnader og et drivstoffkrevende fiske. Derfor ser vi behov for å øke denne utbetalingen, sier fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) til NRK.

Nærings- og fiskeridepartementet har bestemt at drivstofftilskuddet til kystrekeflåten skal økes fra 3 kroner per liter drivstoff til 4,5 kroner per liter drivstoff.

Drivstofftilskudd er en særskilt ordning for kystrekeflåten, som i flere år har slitt med å få driften til å gå rundt.

– Sammenlignet med andre deler av fiskeflåten er kystrekeflåten fremdeles i en særskilt krevende økonomisk situasjon på grunn av høye kostnader i næringen, samt nedgående kvoter på reker i sør, sier fiskeriministeren.

Les også – Gratis ferje betyr mykje for øy-turisme

Ferge Hidra

Drivstofftilskuddet gjelder for kystrekeflåten i hele landet, men majoriteten av denne er sør i landet.

Økningen har umiddelbar virkning, og vil også ha tilbakevirkende kraft og gjelde fra 1. januar 2024.

Målet er at vi skal bidra til å opprettholde fisket, og at vi fortsatt skal kunne få tak i reker og ha på grillen og bordet i sommermånedene, sier Næss.

Fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss i Vardø

Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

Fyller drivstoff i Danmark

Rekefisker Martin Andås i Kristiansand er glad for politikernes håndsrekning, men mener det ikke er nok.

– Vi ligger på knivseggen hele tiden på grunn av avgiftene. Det er ikke rom for noe som helst når det gjelder kostnader og vedlikehold, sier han.

Fiskeren forteller at han bruker 100 liter drivstoff i timen når han er ute og fisker.

Ifølge ham kom drivstoffkostnadene i fjor på 6 millioner kroner.

Rekefiskere langs Sørlandskysten har lenge dratt til Danmark for å fylle tanken, mens fangsten losses i Norge

– Prisen for å fylle i Danmark er vel oppe i sju norske kroner. I Norge betaler du mellom 11 og 12 kroner, sier Andås.

Andås tror økningen i drivstofftilskuddet vil endre fiskernes praksis.

– Det gjør nok at vi kommer til å fylle mer i Norge, sier han.

Les også Tar båten til Danmark for å fylle diesel

Lennart Danielsen.

Mener avgift må fjernes

Ifølge rekefisker Andås er det ikke bare drivstoffkostnadene som er utfordrende.

Han mener CO₂-avgiften må fjernes.

Det er en avgift som 1. januar 2020 ble innført for hele fiskeflåten for å få ned klimagassutslipp i næringen.

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal ha den. Det hadde vært bedre om vi kunne fått mulighet til å bygge oss opp en buffer, slik at vi faktisk har råd til å være med på de grønne skiftet når det kommer, sier Andås.

Rekefisker Martin Andås.

Rekefisker Martin Andås mener CO₂-avgiften bør fjernes.

Foto: TOM NICOLAI KOLSTAD / NRK

Å fjerne CO₂-avgiften har regjeringen imidlertid ingen planer om. Den skal økes gradvis over tid.

– Opptrappingen av CO₂-avgiften er utfordrende for kystrekeflåten. Dette er grunnlaget for at kompensasjonsordningen for fiskeflåten har blitt videreført, sier fiskeriministeren.

Samtidig med at CO₂-avgiften ble innført i 2020, ble det også etablert en CO₂-kompensasjon for fiskeflåten som skulle være med på å gjøre omstillingen lettere.

Den var tenkt som en overgangsordning, men videreføres foreløpig.

Vi har sagt at vi har en CO2-kompensasjon, og den har ikke vi tenkt å endre på, sier fiskeriministeren.

CO₂-kompensasjonsordningen er begrenset til fartøy som oppgir at de har fisket i nære farvann.

Nedgang i rekekvoten

Onsdag informerte også Nærings- og fiskeridepartementet om at Norge og EU har blitt enige om en ny kvote på reker.

I en pressemelding står det at den norske rekekvoten for perioden 1. juli 2024 til 30. juni 2025 blir på 2854 tonn.

Det er en nedgang på 25 prosent fra forrige års kvote.

– Det er bra at Norge og EU er blitt enige om en avtale. Samtidig ser jeg at den lave kvoten representerer en stor utfordring for både norske, svenske og danske fiskere, sier fiskeriministeren.

Direktoratet påpeker at dette er i tråd med kvoterådet fra det internasjonale rådet for havforskning (ICES).

ICES har estimert bestanden til å være så vidt over et kritisk lavt nivå.

Les også Ny forskning: Rekene kan forsvinne fra Sør-Norge

Tobias Rosendal Bech reketrålen Solvaag

Siste nytt fra NRK Sørlandet

E-18 forbi Bamble handelspark

Kjemper om E18-kundene med stadig større handelsparker – forsker mener bysentrum blør

Drukningsulykke Gjerstad

18-åring døde i drukningsulykke i Gjerstad

Supporterar barka saman i 1. divisjonskampen mellom Vålerenga og Start laurdag.

Går gjennom video etter supporterbråk: – Uakseptabel oppførsel

Virksomhetsleder i Blå Kors Gatenært Camilla Rasch sammen med Terje.

Terje var rusavhengig – fant redningen på kjøkkenet

Badeplassen i Gjerstad holder stengt etter drukningsulykken.

Dystert drukningsdøgn: – Vi kan forebygge i mye større grad

null
Spiller nå
Høydeskrekk i Fjæreheia 01:33
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 06 0,96 kr
Dyrest kl. 00 1,03 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,4 kr 25 min.
  • Dusje 4 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,5 kr En vask
  • Varmeovn 1 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Jun 2023 – jun 2024
    + 4,9 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5,2 %