NRK Meny
Normal

Ingen støtte til lengre rullebane

Kjeviks framtid er fortsatt usikker.

Kristiansand lufthavn Kjevik

Avinor har truet med å forkorte rullebanen på Kjevik med 150 meter i hver ende for å lage sikkerhetssoner. Dette vil skape problemer for flere fly, særlig om vinteren.

Regjeringa vil foreløpig ikke bevilge penger til å forlenge sikkerhetssonene på Kristiansand lufthavn Kjevik.

Det kom fram under spørretimen på Stortinget i dag.

Nye regler krever at sikkerhetssonene på rullebanen må forlenges, men mangel på penger i Avinor kan føre til at det ikke skjer.

Kan miste flere fly

Avinor har truet med å i stedet forkorte rullebanen på Kjevik med 150 meter i hver ende for å lage sikkerhetssoner. Det kan føre til at charterflyene til Kanariøyene ikke lenger kan dra fra Kjevik og at KLMs ruteflyvninger til Amsterdam blir kraftig redusert.

Arne Sortevik (FrP)

FrPs Arne Sortevik i spørretimen.

Foto: NRK

Arne Sortevik fra FrP spurte i spørretimen hva statsråden vil gjøre for å hindre at krav om lengre sikkerhetssoner fører til at flytilbudet reduseres ved Kjevik og 45 andre flyplasser.

Liv Signe Navarsete er sykemeldt og statsråd Erik Solheim svarte for henne.

- Tiltak kan være lavere vekt på fly og færre avganger, men dette må Avinor ta stilling til, sa Solheim.

Det var et svar Sortevik reagerte på.

- Total ansvarsfraskrivelse

- Dette er total ansvarsforskrivelse. Avinor er et statlig selskap som har fått myndighetspålagte sikkerhetsbestemmelser. Selskapet er hundre prosent brukerfinansiert og når trafikken går ned, svekkes økonomien i selskapet.

- Bør ikke saten selv finansiere myndighetspålagte sikkerhetstiltak innenfor innenriks norsk luftfart, slik det gjøres innenfor andre transportsektorer, som for eksempel jernbanen? ( ...) Eller vil staten bare passivt registrere at trafikkgrunnlaget ødelegges og trafikken reduseres? spurte Sortevik.

- På basis av internasjonale standarder som gjelder for luftssikkerhet må det alltid prioriteres mellom ulike tiltak. Det må gjøres valg på hvilke tiltak som gir mest ut fra kostnader, og det er bedre at slike avgjørelser tas av Avinor, sa Solheim.

Bør man kunne fly internasjonale ruter fra Kjevik? Si din mening!