NRK Meny
Normal

Refser Telenor for manglende info

Det er ikke funnet brudd på lovverket for telekommunikasjon etter at 10 abonenter på Lista kunne overhøre hverandres samtaler inntil nylig. Men Telenor får kritikk for manglende informasjon om utbedringen.

Kåre Frøytland

Kåre Frøytlands mobilanrop til naboen gikk ut til hele nabolaget. Det tok månedsvis før feilen ble rettet opp. (Arkivfoto)

Foto: Mari-Ann Albrektsen / NRK

Det er mange gamle kabler som har ført til problemer for abonentene.

Uønskede telekonferanser

Aslaug Hagestad Nag

Ifølge Aslaug Hagestad Nag i Post- og teletilsynet fungerer ting nå som de skal. (Arkivfoto)

Foto: Svein Erik Dahl / Samfoto

Siden tidlig i år kunne et nabolag på Ore og Vestre Hauge på Lista i Farsund overhøre hverandres telefonsamtaler.

Det tok nesten et halvt år før feilen nå skal være rettet opp.

– Dette skal være rettet 7. juni. Forhåpentligvis skal alt ha fungert bra siden da, sier avdelingsleder Aslaug Hagestad Nag i Post- og teletilsynet.

– Har ikke fått beskjed

Én av de rammede telekundene, Kåre Frøystad, har imidlertid ikke hørt noe fra teleselskapet om utbedringen.

For ham er det nytt at telefonene hans ikke har kunnet følges av naboene siden 7. juni.

– Nei, jeg har ikke fått noen informasjon så jeg vet ennå ikke om det er fikset eller hvordan det ligger an. Jeg er ennå uviss på om linja er trygg å ringe på. Jeg forventer at de kan gå ut med informasjon på hva omfanget har vært og hvem som har vært berørt, sier Frøystad til NRK.

Skal varsles

Post- og teletilsynet studerer nå informasjonsflyten mellom Telenor og kundene.

– Ut fra den tekniske rettinga av feilen og den kunnskapen Telenor fikk fra den, så kan jeg ikke se at det ble begått noe lovbrudd. De ble varslet og de rettet det så raskt det lot seg gjøre da de ble klar over feilen. Det vi ser nærmere på er informasjonsplikten, som også er en del av lovverket, sier Hagestad Nag i PT.

Lovverket er klart på at dersom det er særlig risiko for brudd på sikkerheten skal abonentene varsles om dette.

– Det vi spør Telenor om er hvilken informasjon de har gitt til abonentene, for å vurdere om denne paragrafen kommer til anvendelse og hvilke vurderinger Telenor har gjort rundt denne paragrafen, sier Hagestad Nag.

– Ikke noe gøy

Kåre Frøytland refser Telenor for den manglende informasjonen.

– Dt er ikke noe gøy å ikke vite om en telefonlinje er trygg å ringe på eller ikke, sier Frøystad.