NRK Meny
Normal

– Midtrekkverk er bedre enn ingenting

Personskadeforbundet reagerer på at ordføreren i Tvedestrand går imot planer om å bygge midtdeler på E18.

Midtrekkverk

Midtrekkverk på E18 mellom Risør og Tvedestrand er bedre enn ingenting, mener Personskadeforbundet. De er ikke enig i tvedestrandsordførerens kritikk mot Statens vegvesen.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Jeg er enig i at vi må bygge bedre veier, bredere veier og møtefrie veier. Men ulykkesforebygging må komme først. Man leker ikke med liv, sier Per Oretorp, assisterende generalsekretær i Personskadeforbundet, som tidligere het Landsforeningen for trafikkskadde.

Per Oretorp

Assisterende generalsekretær i Personskadeforbundet, Per Oretorp, mener midtdelere er en god midlertidig løsning.

Foto: Tonje Grimstad/NRK

Han reagerer på gårsdagens utspill fra Tvedestrandsordfører Jan Dukene, som kritiserte Statens vegvesen for mellomløsningen med å bare bygge midtdelere mellom Risør og Tvedestrand..

– Det er en ikke-akseptabel løsning. De har ikke noe annet valg enn å gå i gang med å planlegge en ny vei, sa Dukene til NRK.

For dyrt å utvide hele veibanen

Statens vegvesen vil ha midtdelere mellom Risør og Tvedestrand, men uten å bygge E18 bredere. Frem til i sommer vurderte de å utvide hele veibanen mellom Risør og Tvedestrand, men konklusjonen ble at det ble for dyrt.

Det vil koste nærmere en milliard kroner å bygge midtrekkverk med utbedret vei på strekningen, og Vegvesenet har innsett at det blir for mye penger å be om.

Ulykken ved Songe-dumpa i Tvedestrand fredag 19. september har aktualisert spørsmål om ulykkesstatistikk på den aktuelle strekningen og ikke minst spørsmål omkring midtrekkverk.

jan dukene

Ordfører i Tvedestrand, Jan Dukene, mener midtrekkverk er en ikke-akseptabel løsning og frykter dette kan velte planene om ny vei mellom Risør og Tvedestrand.

Ordfører Jan Dukene er skeptisk til å bare bygge midtdeler og frykter dette vil ende opp med å bli en permanent løsning som kan velte hele planene om ny vei.

– Bedre enn ingenting

Langt verre er det imidlertid mellom Stølen og Øygardsdalen i Grimstad. Fra 2010 og frem til i dag har Statens vegvesen registrert hele 92 skader på midtrekkverket.

Denne strekningen har tettere grad av midtrekkverk, og strekningen har også tettere trafikk, men likevel er dette er svært høyt tall, mener vegvesenet som sier at midtrekkverket høyst sannsynlig har forhindret flere møteulykker og dødsulykker på strekningen.

Personskadeforbundet mener midtrekkverk er bedre enn ingenting.

– Hvis man må vente i opptil 10 år for å få en ny vei og veibanen i mellomtiden kun skal være skilt med gul maling, er midtrekkverk helt klart bedre enn ingenting. Det vil forebygge møteulykker, sier Oretorp.

– Antar at midtrekkverk har forhindret møteulykker

Det har vært fire dødsulykker på strekningen mellom Risør og Tvedestrand de siste ti årene.

På strekningen mellom Stølen i Arendal og grensen til Telemark er det fra 2010 og frem til i dag registrert 17 skader på midtrekkverket, viser tall fra vegvesenet.

– Vi kjenner ikke bakgrunnen for hver enkelt skade, men vil anta at midtrekkverket har forhindret møteulykker i flere av disse tilfellene, sier avdelingsdirektør Erling Jonassen i en pressemelding.

trafikkulykke

Fredag forrige uke skjedde den fjerde dødsulykka på ti år på strekningen mellom Risør og Tvedestrand. Statens vegvesen foreslår nå å sette opp midtdelere uten at veien bygges bredere. Både ordføreren i Risør og transportnæringen er negative, og frykter en ny vei da blir utsatt.

Foto: Øystein K. Darbo