– Dette betyr mye fordi det er et dårlig stykke vei, sier Arild Joachim Voreland.
Han er strålende fornøyd etter at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i dag lovet å fremskynde byggingen av E18 mellom Arendal og Tvedestrand.
– Vi setter av 80 millioner kroner til planlegging, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) på en pressekonferanse i Arendal mandag
Sikkerhet først
– Når man kjører med unger i bilen så er det jo veldig viktig at veien er sikker, sier Tatjana Høgseth med sin datter på armen.
Hun vet at det er mange som kjører farlig på dagens veistrekning.
– Når jeg en gang skal øvelseskjøre med ungen min, og det er så mange idioter på veien som det er, så er det viktig at det er så sikkert som mulig, sier hun.
Også Kjetil Lindgaard Sørensen sier han gleder seg over økt sikkerhet med ny vei.
– Vi bruker veien mye og har opplevd en del skumle forbikjøringen på strekning, så ny vei blir bra, sier han.
Nærmere familie
Sørensen tenker ikke bare på sikkerhet med ny E18.
– Jeg har mye familie i Risør og vi er mye på besøk der borte så det blir jo mye enklere, sier han.
Tatjana Høgset mener at politikerne må holde det de nå lover.
– Nå kan de ikke bare love at ting går fort og så skjer det ikke. Lover de noe så må de holde løftene sine, sier hun.
Raskere, billigere og bedre
Statsråd Solvik-Olsen håper de 80 millionene kan føre til byggestart i 2016.
– Eller i hvert fall i 2017, sa Olsen og viste til at dette er langt raskere enn dagens plan om å starte byggingen i 2018.
Hvis dette går slik statsråden vil videre, kan veien til 3,5 milliarder kroner stå ferdig i 2018.
– Vi skal bygge raskere, bedre og billigere. Vi må tenke større prosjekter, lengre strekninger og nye traseer, sa Solvik- Olsen.
NHO er positive
– Dette er viktig for landsdelen, mend et er også helt nødvendig, sier seniorrådgiver i NHO Agder Trond Madsen.
Han sier at 80 millioner kroner i et slikt prosjekt ikke er mye, men likevel viktige.
– 80 millioner er ikke mye hvis man ser på hele prosjektet, men akkurat nå var dette beløpet broen for at dette prosjektet ikke skulle stoppe opp, sier Madsen.
Han understreker at denne beslutningen viser at samferdselsministeren skjønner infrastrukturen i landsdelen og forstår næringslivet og hvor viktig denne veien er for verdiskapning på Sørlandet.