NRK Meny
Normal

– Raneren sa han hadde drept meg hvis jeg ikke hadde gitt ham pengene

I 2010 ble bussjåfør Egil Skarprud brutalt ranet. Over tre år etter sliter han fortsatt. Han er skuffet over at samferdselsdepartementet nå har sagt nei til å innføre kontantfrie busser.

I 2010 ble bussjåfør Egil Skarprud ranet på jobb. Han sliter med hendelsen selv tre år etter og er sykemeldt. Nå forteller han sin historie.

SE VIDEO: I 2010 ble bussjåfør Egil Skarprud ranet på jobb. Han sliter med hendelsen selv tre år etter og er i dag sykemeldt. Her forteller han sin historie.

– Det var min siste tur den kvelden. Jeg stoppet ved en busslomme for å slippe på ei jente. Plutselig dukket raneren opp. Han satt kniven i halsen på meg og ba om å få pengevesken, forteller Skarprud.

NRK skrev torsdag at samferdselsdepartementet ikke vil gå inn for kontantfrie busser. Dette tross et sterk ønske fra Yrkestrafikkforbundet og bussjåfører rundt i landet.

Ni bussran på ett år

Agder kollektivtrafikk har lenge vært en forkjemper for å fjerne kontantbetaling på bussene på Sørlandet.

I 2010 var det til sammen ni bussran i Kristiansand. Dette skapte stor frykt blant flere bussjåfører. Mange ønsket etter disse hendelsen kontantfrie busser for å redusere risikoen for å bli ranet.

Egil Skarprud er av dem.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bussran i Kristiansand

MANGE BUSSRAN: I 2010 var det til sammen ni bussran i Kristiansand.

Foto: Overvåkningskamera

– Hadde drept meg hvis han ikke fikk pengene

Bussjåføren, som i dag er sykmeldt, har truffet raneren to ganger etter hendelsen, begge ganger under rettssaken. Det opplevde han som svært traumatisk.

Ransoffer, Egil Skarprud

VIL FJERNE KONTANTENE: Ransoffer Egil Skarprud mener det er på høy tid å innføre kontantfrie busser. Han er skuffet over at samferdselsdepartementet nå har sagt nei til dette.

Foto: Jan Jørg Tomstad / NRK
Ransoffer, Egil Skarprud

SYKMELDT: Det har gått over tre år siden bussjåfør Egil Skarprud brutalt ble knivranet. Hendelsen har satt dype spor. – Jeg sliter fortsatt, sier Skarprud, som i dag er sykmeldt.

Foto: Jan Jørg Tomstad / NRK

– I retten sa han klart og tydelig at han hadde drept meg dersom jeg ikke hadde gitt fra meg pengene.

I dag, over tre år etter hendelsen, sliter han fortsatt.

– Jeg er veldig mørkredd og har angst om nettene, forteller han.

Kontantfrie busser kan være i strid med loven

Skarprud mener det er på høy tid å fjerne kontant betaling på bussene. Han ble derfor svært skuffet da det ble klart at samferdselsdepartementet ikke vil gå inn for å fjerne kontantene på bussene.

«Han satt kniven i halsen på meg og ba om å få pengevesken»

Ransoffer Egil Skarprud

Begrunnelsen fra departementet er at ettersom kontanter er et tvungent betalingsmiddel, vil kontantfri busser trolig være i strid med loven.

Har innført mange tiltak

I løpet av de siste tre årene har Agder kollektivtrafikk (AKT) redusert kontantmengden på bussene med mer enn 50 prosent.

En rekke tiltak har blitt iverksatt for å redusere risikoen for at bussjåførene kan bli ranet.

På mange av bussene er det innført vakthold. AKT har også innført en nettbutikk der folk kan kjøpe busskort. Og en ny mobilbillett gjør at de i stor grad erstatter enkeltbillettene på bussene. Alle bussene er dessuten utrustet med bankkortterminaler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bussran

MANGE BUSSRAN: I 2010 var det i alt ni bussran i Kristiansand. Dette skapte stor frykt blant flere sjåfører.

Foto: NRK

Men dette holder ikke, mener Skarprud.

– Både på bensinstasjoner og i banker har man ikke lenger kontanter så lett tilgjengelig som tidligere. De opplever ikke mange ran. Det er kun på bussene bussjåførene må bære kontanter, sier han.

NHO Service mener selvbetjente automater vil fjerne faren for bussran og påpeker at dette heller ikke vil bryte prinsippet om at passasjerene har rett til å betale billettene kontant.

– Slike billettautomater vil oppfylle målet til Yrkestrafikkforbundet om å dempe faren for ran betraktelig, men uten å bryte prinsippet om at busspassasjerene har rett til å få kjøpe billetter med kontanter. De er dessuten kostnadseffektive i drift, robuste og ranssikre, mener administrerende direktør Petter Furulund i NHO Service.

Sjåfører i Nettbuss Sør kjemper fortsatt for å bli kvitt pengeveska i bussene. I 2010 ble 9 bussjåfører ranet og man ble lovet at kontantsalget skulle opphøre på bussene.

SE VIDEO: Samferdselsdepartementet avviser sjåførenes krav om å forby betaling med kontanter på busser og trikker for å redusere risikoen for ran. Agder kollektivtrafikk reagerer, og ser ingen grunn til at bussene ikke skal være kontantfrie.