Selv om Norge er inne i nedgangstider og mange står uten arbeid, bruker vi ikke mindre penger på å få det fint hjemme, ifølge markedssjef Einar Kvalheim i Boligmessen.
Når messa i dag åpner dørene og samtidig markerer sitt 20-årsjubileum, regner markedssjefen med oppgang og ikke nedgang i salget.
– Det avspeiler en del av den tiden vi er inne i, der folk må stramme inn livreima litt, at man ikke vil la boligen gå til spille. Man vil fortsatt framstå som den perfekte nabo, og da er det å gjøre ting selv veldig viktig for folk, sier Kvalheim.
Positive tegn
Messa har nettopp vært i Bergen og Haugesund. Begge steder så markedssjefen at pilene for hans del peker oppover.
– Vi har en forventning om at publikum på Sørlandet følger den trenden. Vi vil opprettholde utviklinga vi har hatt de siste to årene, der vi har hatt økning i besøket på 30 prosent.
– 32 000 mennesker kommer på messa. Det viser at man har fått mer interesse for å se noe nytt, få litt hjelp og gjøre noe selv, sier Kvalheim.
Kjøkken og bad
Første boligmesse som ble arrangert var i Kristiansand i 1997. En del har endret seg siden den gang, ifølge markedssjefen, mens de tre bærebjelkene er de samme.
– Konseptet er det samme med at man har nyheter, tilbud og eksperter. Det er de tre fundamentene messene står på. Men nå må man også fylle på med aktiviteter, happenings, konkurranser og event.
– Kommer folk for å se eller for å handle?
– Folk kommer fordi de skal se på nytt bad, nytt kjøkken, ny bolig og hage, eller for å få innblikk i nye interiørtrender.
Bruker mer penger
Einar Kvalheim sier det er like mange kvinner og menn som kommer på messa og at gjennomsnittsalderen 45,8 år.
– Etterkrigsgenerasjonen er stigende. Folk lever lenger og får bedre råd. Barna er ute og de bruker en del mer penger. Denne gruppen legger i snitt igjen 4 380 kroner på messa. I tillegg vet vi at de har planer eller ambisjoner om å bruke seks ganger mer enn det en gjennomsnittlig nordmann vil bruke ifølge Statistisk sentralbyrå.