Posten Norge varsler kutt i kundesentrene

I forrige uke ble det klart at nærmere 100 stillinger vil forsvinne fra administrasjonen i Posten Norge. Nå varsler konsernet at det vil effektivisere mer.

Posten skilt logo

Posten vurder kutt ved sine sju kundesentre.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Posten vurderer mulighetene for å effektivisere kundeservice på tvers av divisjonene. Til sammen sju kundesentre, om lag 350 ansatte, er omfattet av vurderingene.

Sentrene ligger i Sarpsborg, Kristiansand, Haugesund, Larvik, Lørenskog og to i Oslo.

– Postkom er involvert i prosessen. I første omgang dreier det seg om et kartleggingsarbeid. Vi må forberede oss på at dette til slutt vil munne ut i en bemanningstilpasning, sier forbundssekretær Thore Strøm i Postkom til Fri Fagbevegelse.

Posten Norge understreker at det er for tidlig å si om dette vil ende med nedbemanning.

John Eckhoff

John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge.

Foto: Ali Iqbal Tahir / NRK

– Arbeidet nå innebærer å se på organisering, generelle rammer for arbeidet, prosesser og rutiner. Målet er å se på muligheten for å effektivisere på tvers av divisjonene, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Antallet kundehenvendelser har gått ned, og det antas at dette vil fortsette.

– Vi har 215.000 færre henvendelser de siste to årene. Våre kunder benytter i større grad selvbetjente løsninger som MyBring og Posten sporingsapp – og sporing på nett, sier Eckhoff til fagbladet.