Hopp til innhold

Positiv til bombrikke-forslag

Norges Lastebileier-Forbund er glade for at regjeringen vil kreve bombrikke i lastebiler. Men bombrikker hjelper lite dersom man faktisk ikke betaler, mener de.

Reidar Retterholt

Reidar Retterholt i Norges Lastebileier-Forbund vil ha bombrikke for tunge kjøretøy. Men han sier det ikke hjelper om man ikke betaler regningen. (Arkiv).

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil ha bombrikke i tunge kjøretøy for å bedre norske sjåførers konkurransevilkår. (Arkiv).

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– Det er på tide at en slik lov kommer på plass. Dette er vi veldig for, og dette er veldig positivt. Dette må på plass, men det må også på plass med en betalingsløsning.

Det sier regionsjef hos Norges Lastebileier-Forbund for Agder-fylkene og Rogaland, Reidar Retterholt.

Vil ha bombrikke

Norges Lastebileier-Forbund har lenge fortvilet over mangelen på reaksjoner mot dem som ikke betaler i bommen.

Men nå har regjeringen bestemt at de vil innføre krav om obligatorisk bompengebrikke for tunge kjøretøy.

Det betyr at utenlandske transportselskaper ikke lengre skal kunne snike seg unna norske bompenger.

– Obligatorisk bompengebrikke fører til at flere gjør opp for seg. Det blir blant annet lettere å kreve inn bompenger fra utenlandske trafikanter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Hvis du har en bombrikke, men ikke betalingsløsning, er vi like langt

Regionsjef hos Norges Lastebileier-Forbund, Reidar Retterholt

– I dag er det ofte svært tungvint og kostbart å kreve inn bompenger fra utenlandske kjøretøy uten bompengebrikke, blant annet fordi det er vanskelig å få rask tilgang til opplysninger i utenlandske motorvognregistre, sier han.

Han mener dette i noen tilfeller kan føre til at utenlandske tungtransportører unnlater å betale bompenger, og dermed får lavere kostnader enn norsk transportnæring, slik lastebileierne lenge har hevdet.

– Dette vrir konkurranseforholdene på en måte som er uheldig for norske transportører, sier Solvik-Olsen.

Må ha betalingsordning

Reidar Retterholt i Norges Lastebileier-Forbund er glad for forslaget, men det en del ting som må på plass før dette skal få effekt, mener han.

– Hvis du har en bombrikke, men ikke betalingsløsning, er vi like langt, sier han, og skisserer tre løsninger.

Bomstasjon

Departementet legger opp til at ordningen med bombrikke kan iverksettes fra 1. januar 2015.

Foto: Kjetil Nesgård / NRK

– Bombrikka må helst gå opp mot et kredittkort. Et annet alternativ er en bankgaranti fra selskapene. Og det siste alternativet er at dette betales på forhånd, sier han.

Han sier selve brikken ikke gir ikke penger i kassa. For dersom man har brikken, men ikke betaler regningene du får i posten, så hjelper det lite.

– Man må faktisk kreve inn disse pengene, sier han.

Tror det når han ser det

Samferdselsdepartementet sendte forslaget om obligatorisk bompengebrikke for tunge kjøretøy på høring fredag.

Forslaget omfatter all trafikk med norske og utenlandske næringskjøretøy med tillatt totalvekt over 3.500 kilo.

Departementet legger opp til at ordningen kan iverksettes fra 1. januar 2015.

Men Retterholt venter litt før han slipper jubelen helt løs, for mye av dette har han hørt før.

– Dette er den fjerde ministeren på rad som har dette oppe på bordet, sier han.

– Så nå må vi se om det er gjennomføringsevne fra regjeringen, avslutter Retterholt.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,4 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %