– Det er på tide at en slik lov kommer på plass. Dette er vi veldig for, og dette er veldig positivt. Dette må på plass, men det må også på plass med en betalingsløsning.
Det sier regionsjef hos Norges Lastebileier-Forbund for Agder-fylkene og Rogaland, Reidar Retterholt.
- Les også: Frp vil ha billigere bomavgift for vogntog om natta
- Les også: Utenlandske vogntog topper norsk ulykkesstatistikk
Vil ha bombrikke
Norges Lastebileier-Forbund har lenge fortvilet over mangelen på reaksjoner mot dem som ikke betaler i bommen.
Men nå har regjeringen bestemt at de vil innføre krav om obligatorisk bompengebrikke for tunge kjøretøy.
Det betyr at utenlandske transportselskaper ikke lengre skal kunne snike seg unna norske bompenger.
– Obligatorisk bompengebrikke fører til at flere gjør opp for seg. Det blir blant annet lettere å kreve inn bompenger fra utenlandske trafikanter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
– I dag er det ofte svært tungvint og kostbart å kreve inn bompenger fra utenlandske kjøretøy uten bompengebrikke, blant annet fordi det er vanskelig å få rask tilgang til opplysninger i utenlandske motorvognregistre, sier han.
Han mener dette i noen tilfeller kan føre til at utenlandske tungtransportører unnlater å betale bompenger, og dermed får lavere kostnader enn norsk transportnæring, slik lastebileierne lenge har hevdet.
– Dette vrir konkurranseforholdene på en måte som er uheldig for norske transportører, sier Solvik-Olsen.
- Les også: Utenlandske sjåfører skylder 200 millioner
- Les også: Nær 100 vogntog stod bom fast
Må ha betalingsordning
Reidar Retterholt i Norges Lastebileier-Forbund er glad for forslaget, men det en del ting som må på plass før dette skal få effekt, mener han.
– Hvis du har en bombrikke, men ikke betalingsløsning, er vi like langt, sier han, og skisserer tre løsninger.
– Bombrikka må helst gå opp mot et kredittkort. Et annet alternativ er en bankgaranti fra selskapene. Og det siste alternativet er at dette betales på forhånd, sier han.
Han sier selve brikken ikke gir ikke penger i kassa. For dersom man har brikken, men ikke betaler regningene du får i posten, så hjelper det lite.
– Man må faktisk kreve inn disse pengene, sier han.
Tror det når han ser det
Samferdselsdepartementet sendte forslaget om obligatorisk bompengebrikke for tunge kjøretøy på høring fredag.
Forslaget omfatter all trafikk med norske og utenlandske næringskjøretøy med tillatt totalvekt over 3.500 kilo.
Departementet legger opp til at ordningen kan iverksettes fra 1. januar 2015.
Men Retterholt venter litt før han slipper jubelen helt løs, for mye av dette har han hørt før.
– Dette er den fjerde ministeren på rad som har dette oppe på bordet, sier han.
– Så nå må vi se om det er gjennomføringsevne fra regjeringen, avslutter Retterholt.