Hopp til innhold

Passasjerene måtte informere piloten om at flyet ikke gikk

Passasjerene på SAS-flyet fra København til Kristiansand fredag morgen, måtte informere piloten om at flyet var innstilt.

Daniel Nordgård

Daniel Nordgård fra Kristiansand skulle fredag morgen fly fra København til Kristiansand. Flyturen ble kansellert, men det hadde ikke piloten fått med seg.

Foto: Asbjørn Odd Berge/NRK

Mens de satt i flyet, fikk passasjerene sms om at flyet ikke ville lette, men den beskjeden hadde ikke piloten fått.

Flyet sto klart på taksebanen på Kastrup og skulle ta av, og piloten informerte passasjerene om at han bare ventet på de siste papirene.

– Vi ventet ei stund. Så sa piloten at hele datasystemet til SAS var nede, og at vi derfor måtte vente på informasjonen i skriftlig form, sier passasjer Daniel Nordgård.

Fikk sms av SAS

Mens de ventet, tikket det inn en sms på passasjerenes mobiltelefoner om at flyet de satt i var kansellert. Likevel fortsatte piloten å opplyse om at han bare ventet på de siste papirene.

– Til slutt måtte to av passasjerene gå fram til piloten og vise ham sms-en om at flyet dessverre var kansellert.

Nå er Nordgård og de andre passasjerene booket om på et fly til Kristiansand lufthavn Kjevik fredag ettermiddag. Passasjerene har ikke fått opplyst hvorfor flyet i dag tidlig ble kansellert, men Kjevik var stengt fredag morgen.

– Jeg har ikke sittet fast lenge nok til at jeg blir forbannet. Jeg synes det er komisk, men mange ble sinte, sier Nordgård.

– Systemet fungerer «for bra»

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, vet ikke hvorfor piloten på København-flyet ikke hadde fått beskjed om at flyvningen skulle kanselleres. Men at passasjerene får beskjed før SAS-ansatte, kan skje.

Knut Morten Johansen, SAS

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier de reisende oppdateres så raskt nå, at de ofte kan få beskjed før SAS-ansatte.

Foto: Knut Løvstuhagen/SAS

– Med sms-tjenesten vår kommuniserer vi raskt og direkte med passasjerene, og tjenesten fungerer svært godt, spesielt ved uregelmessigheter.

– At informasjonen kommer så raskt, kan by på utfordringer for vårt personell, som sikkert skulle hatt beskjed noen sekunder før de reisende, sier Johnsen.

Han sier sms-tjenesten har vært helt avgjørende for selskapet i vulkan-situasjonen de siste dagene.

– Piloten er sikkert den som har det vanskeligst her. Han skal få sin informasjon fra en helt annen informasjonskanal enn sms, og gjennom et langt mer komplisert system, sier Johansen.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 15 1,62 kr
Dyrest kl. 08 2,15 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %