NRK Meny
Normal

– Må kunne kombinere parkeringsplasser og god miljøpolitikk

Miljøminister Tine Sundtoft mener storbyer er nødt til å kunne ha god klimapolitikk, samtidig som de tilrettelegger for næringslivet.

Tine Sundtoft

Tine Sundtoft sier at det skal finnes rom for gode klimaløsninger samtidig som at næringslivets behov blir tilfredsstilt.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Klimaforliket slår fast at trafikkveksten i storbyene skal tas med gange, sykkel eller kollektivtransport. For at dette skal være mulig må vi ha en god parkeringspolitikk, sier Sundtoft

National Oilwell Varco valgte mandag å skrinlegge sitt utbyggingsprosjekt i Kristiansand på grunn av for få parkeringsplasser.

Klima- og miljøminister Sundtoft mener det må være mulig å kombinere miljø og utbygging.

Hun har registrert NOV sine uttalelser og begrunnelser for å skrinleggingen av Støodden-prosjektet, men sier at dette ikke trenger å få konsekvenser for fremtidige hjørnestensbedrifter i Norge.

Kombinasjon

– Man må kunne kombinere god klimapolitikk samtidig som man ivaretar næringslivets interesser, sier Sundtoft.

Hun sier videre at kommunens planer må være forutsigbare slik at det blir lettere for bedrifter og forholde seg til dem.

– I denne saken har Kristiansand kommune fulgt opp sine klimaplaner og det er bra, sier ministeren.

Vil ikke spekulere

– Ble du overrasket over at NOV valgte og ikke forfølge Støodden-prosjektet?

– Jeg ønsker ikke å spekulere eller kommentere om jeg ble overrasket eller ikke, men jeg har registrert NOVs argumenter for beslutningen, sier Sundtoft.

Hun påpeker at alle storbyer i Norge har som mål å få ned trafikkveksten ved bruk av gange, sykkel og kollektivtransport, slik som Kristiansand også har gjort ved sine beslutninger i NOV-saken.

Tror ikke bedriftene rømmer

– Jeg tror det er mulig å legge til rette for at bedrifter som NOV kan bygge ut, samtidig som en god klimapolitikk blir ivaretatt, sier Sundtoft.

Hennes partikollega Hans Otto Lund sa tirsdag i Kristiansand kommunalutvalg at han ønsker særbehandling for hjørnestensbedrifter slik som NOV er i Kristiansand.

– Vi må ha mer fleksible regler, det har andre store byer, sier Lund som er gruppeleder for Høyre i byen.

NOV ønsket seg 800 parkeringsplasser til det nye hovedkvarteret som skulle huse 1700 ansatte på Støodden i Kristiansand. Kommunen tilbød dem 350 plasser, men det var ikke nok for den amerikanske offshore-bedriften.