Det siste året har antall lesere falt med 10,3 prosent på landsbasis.
Av avisene på Sørlandet, er det to aviser som skiller seg ut. Det er Vennesla Tidende og Agderposten.
Begge har hatt en økning i antall lesere av papirutgavene.
Agderposten økte
Agderposten har hatt en økning på 2000 lesere av papirutgaven fra 2. kvartal i fjor til 2. kvartal i år. Fra første til andre kvartal i år har Agderpostens tall vært uendret.
– Når vi ser rundt oss, så må vi si oss fornøyd med at våre lesertall for papiravisen er uendret. Det jobbes hardt i alle avdelinger for at vi skal lage en så attraktiv og aktuell papiravis som mulig, samtidig som det er viktig for oss å øke den digitale trafikken, sier sjefredaktør i Agderposten, Morten Rød til NRK.
Vennesla Tidende har hatt en økning på 1000 lesere.
Fædrelandsvennen har hatt en nedgang fra 87 000 til 78 000 lesere av papirutgaven.
VG mistet 119 000 lesere
De nye lesertallene fra TNS Gallup som ble presentert torsdag, viser at nedgangen for norske papiraviser er like stor som ved forrige måling.
De største avisene faller mer enn de mindre, men samtlige avisgrupperinger har negative tall.
De største papiravisene faller med 11,9 prosent, region- og lokalavisene 8,6 prosent, mens nisjeavisene synker 6,8 prosent, skriver Kampanje.
Det største fallet har VG som har mistet 119.000 lesere – det vil si 21,4 prosent.
Kraftig økning i lesing på mobil
Norske mediehus samlede dekning er ifølge målingen stabil, noe som i hovedsak skyldes at lesningen på mobil øker kraftig.
Det gjelder også avisene på Sørlandet.
– Vår økning på mobil tilsvarer en vekst på rundt 20 prosent på denne plattformen. Det er bra, sier Rød.
Målingen viser at 41 prosent daglig leser nyheter fra norske mediehus på sin mobil. Totalt når mediehusene 85 prosent av befolkningen daglig.
Har tro på fremtiden
Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) mener dette viser at folk fortsatt vil ha godt norskprodusert innhold.
– Det gir oss tro på fremtiden til norsk presse, sier hun i en pressemelding.
Magasinlesingen har økt med 1,9 prosent det siste året. Hele 40 av MBLs 62 medlemsblader, har leservekst. Det er gruppene «helse/livsstil/sunnhet» og «kvinner» som øker mest.