NRK Meny
Normal

Papiravisene fortsetter å miste lesere

Det blir færre og færre som leser papiraviser. Agderposten og Vennesla Tidende går imidlertid mot strømmen. Begge har hatt en økning i lesere av papirutgaven.

Aviser

De fleste avisene på Sørlandet har hatt en nedgang i lesing av papirutgaven fra 2. kvartal i fjor til 2. kvartal i år.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

Det siste året har antall lesere falt med 10,3 prosent på landsbasis.

Av avisene på Sørlandet, er det to aviser som skiller seg ut. Det er Vennesla Tidende og Agderposten.

Begge har hatt en økning i antall lesere av papirutgavene.

Agderposten økte

Agderposten har hatt en økning på 2000 lesere av papirutgaven fra 2. kvartal i fjor til 2. kvartal i år. Fra første til andre kvartal i år har Agderpostens tall vært uendret.

– Når vi ser rundt oss, så må vi si oss fornøyd med at våre lesertall for papiravisen er uendret. Det jobbes hardt i alle avdelinger for at vi skal lage en så attraktiv og aktuell papiravis som mulig, samtidig som det er viktig for oss å øke den digitale trafikken, sier sjefredaktør i Agderposten, Morten Rød til NRK.

Vennesla Tidende har hatt en økning på 1000 lesere.

Fædrelandsvennen har hatt en nedgang fra 87 000 til 78 000 lesere av papirutgaven.

VG mistet 119 000 lesere

De nye lesertallene fra TNS Gallup som ble presentert torsdag, viser at nedgangen for norske papiraviser er like stor som ved forrige måling.

De største avisene faller mer enn de mindre, men samtlige avisgrupperinger har negative tall.

De største papiravisene faller med 11,9 prosent, region- og lokalavisene 8,6 prosent, mens nisjeavisene synker 6,8 prosent, skriver Kampanje.

Det største fallet har VG som har mistet 119.000 lesere – det vil si 21,4 prosent.

TNS Gallups lesertall-oversikt for papiraviser

Mediehus/avis:

Lesertall 2/14

Lesertall 2/15

Agder

14000

13000

Agderposten

49000

51000

Aust-Agder Blad

9000

8000

Fædrelandsvennen

87000

78000

Grimstad Adressetidene

16000

13000

Kristiansand avis

45000

42000

Lillesand-posten

8000

8000

Lindesnes

14000

14000

Lister

12000

12000

Lyngdal Avis

0

4000

Søgne og Songdalen Budstikke

11000

9000

Tvedestrandsposten

10000

8000

Vennesla Tidene

8000

9000

Kraftig økning i lesing på mobil

Norske mediehus samlede dekning er ifølge målingen stabil, noe som i hovedsak skyldes at lesningen på mobil øker kraftig.

Det gjelder også avisene på Sørlandet.

– Vår økning på mobil tilsvarer en vekst på rundt 20 prosent på denne plattformen. Det er bra, sier Rød.

Målingen viser at 41 prosent daglig leser nyheter fra norske mediehus på sin mobil. Totalt når mediehusene 85 prosent av befolkningen daglig.

TNS Gallups lesertall-oversikt for mobil

Mediehus/avis:

mobiltall 2/14

mobiltall 2/15

Fædrelandsvennen

26000

33000

Agderposten

9000

12000

Aust-Agder Blad

0

1000

Tvedestrandsposten

0

1000

Har tro på fremtiden

Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) mener dette viser at folk fortsatt vil ha godt norskprodusert innhold.

– Det gir oss tro på fremtiden til norsk presse, sier hun i en pressemelding.

Magasinlesingen har økt med 1,9 prosent det siste året. Hele 40 av MBLs 62 medlemsblader, har leservekst. Det er gruppene «helse/livsstil/sunnhet» og «kvinner» som øker mest.

TNS Gallups lesertall-oversikt for web

Mediehus/nettavis

web-tall 2/14

web-tall 2/15

Fædrelandsvennen

63000

60000

NRK Sørlandet

23000

26000

Agderposten

25000

22000

Lindesnes

7000

7000

Lister 24

6000

6000

Aust-Agder Blad

4000

3000

Grimstad Adressetidene

3000

3000

Lyngdal Avis

0

3000

Søgne og Songdalen Budstikke

2000

3000

Tvedestrandsposten

4000

3000

Vennesla Tidende

2000

3000

Lillesand-posten

1000

1000