NRK Meny
Normal

– Byen har gjort en solid markedsføringsjobb

Turistsjef i Kristiansand, Randi Haukom, mener Kristiansand har gjort en god jobb med å markedsføre seg. Nå er byen på grensen av hva den tåler av cruiseturister.

Randi Haukom

Randi Haukom mener byen har gjort en god markedsføringsjobb.

Foto: Rebecca Trondsen

Cruiseskip

Havna i Kristiansand tok imot tre store cruiseskip tidligere. Det er helt i grenseland, forteller havna.

Foto: Odd Rømteland/NRK Sørlandet

– Tre store cruiseskip på havna er helt i grenseland. Vi klarer også 10.000 gjester i byen, men det kan fort gå utover severdighetene, sier turistsjef i Kristiansand, Randi Haukom til NRK.

Torsdag kunne assisterende direktør i Kristiansand Havn, Thomas Granfeldt melde at det var småkaotiske tilstander ved havna etter at det ankom tre store skip.

Gode på markedsføring

Nå forteller turistsjefen om en voldsom økning i antall cruiseskip til byen i år.

– I fjor var det 58 skip innom. I år øker det med ytterligere 20 skip, forteller Haukom.

Hun mener årsaken er at rederiene har begynt å få opp øynene for kvalitetene i byen.

– Byen har gjort en god jobb i forhold til markedsføring. Det er gode havneforhold her. Det er mange forhold som spiller inn, sier Haukom.

Nordmenn legger igjen mest penger

Oslo og Bergen har begge gjort beregninger på hvor mye penger som legges igjen hvert år. Nå følger også Kristiansand etter.

– Havna har en student som har som prosjekt å beregne ut hvor mye penger som legges igjen i løpet av sommeren, forteller Haukom.

Hun sier det er vanskelig å gjøre et foreløpig anslag, men man regner med at alle de 78 cruiseskipene har 135 personer hver.

– Og de legger igjen mange 100-lapper hver, sier Haukom.

Hun er også klar på hvem som legger igjen flest penger i byen.

– Det er uten tvil nordmenn som legger igjen mest penger, sier Haukom.