– Ser vi slike tilfeller er det full stopp

Vegvesenet stoppet i dag et vogntog fra Makedonia med sommerdekk og en svært enkel og kreativ kjetting bak. Utenlandske sjåfører blir stadig stanset med for få og for dårlige kjettinger. Enkelte legger også kjettingen på med piggene innover.

Vegvesenet stoppet idag ett vogntog fra Makedonia med sommerdekk framme og kreativ kjetting bak.

SE VIDEO: En vogntogsjåfør fra Makedonia ble i dag stoppet på Rige i Kristiansand. Vogntoget hadde sommerdekk foran og kjettingen bak var lagt på helt feil.

Morten Nilsen

Morten Nilsen i Statens vegvesen sier de relativt ofte stopper vogntog som slurver med kjettingbruken.

Foto: Mari Ann Albrektsen/NRK

– Det er ikke slik en kjetting skal se ut. En kjetting skal selvsagt dekke hele hjulet. Heldigvis er dette unntaket, men det er ikke slik vi ønsker å se, sier Morten Nilsen i Statens vegvesen.

– Ser vi slike tilfeller er det full stopp

Vogntogsjåføren fra Makedonia fikk kjøreforbud og pålegg om å skaffe seg nye kjettinger og å bytte til vinterdekk foran da han ble stoppet av vegvesenet onsdag formiddag.

– Det er første gang jeg er i Norge når det er så mye snø. Der jeg kommer fra har vi ikke så mye snø, sier vogntogsjåfør Ninand til NRK.

Nilsen i Statens vegvesen sier de relativt ofte stopper vogntog som både er for dårlig skodd og som slurver med kjettingbruken.

– Vi er stort sett ganske fornøyd, men det hender vi ser tilfeller som med dette vogntoget og da er det full stopp, sier Nilsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vogntogsjåfør Ninand

Vogntogsjåføren fra Makedonia ble stående bom fast på kontrollstasjonen på Rige i dag etter at han var altfor dårlig skodd.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Feil vei

Et problem som ofte går igjen er ifølge Nilsen at sjåførene ikke har med seg nok kjettinger og at kjettingene ikke passer.

– Men det største problemet er at folk kommer inn i landet med toakslet trekkvogner. De har ikke samme fremkommelighet som med trekkvogner med tre aksler.

– Et annet problem er at noen legger kjettingene på med piggene innover i stedet for utover. Da har kjettingen liten effekt, sier Nilsen.

Blir overrasket over refs

Blir sjåførene overrasket over at de får refs når de blir stoppet?

– Ja, noen blir litt forundret. Noe av grunnen til det er at mange ikke har satt seg godt nok inn i regelverket som gjelder i Norge. Her er det et krav om at mønsterdybden på dekkene skal være 5 millimeter fra 1. november til 1. april. I Tyskland er det 3 millimeter. Mange er ikke klar over denne forskjellen, mener Nilsen.

Vogtog Rige, Kristiansand

Her på vegvesenets kontrollstasjon på Rige i Kristiansand blir mange vogntog som er for dårlig skodd stående.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK