– Det er ikke slik en kjetting skal se ut. En kjetting skal selvsagt dekke hele hjulet. Heldigvis er dette unntaket, men det er ikke slik vi ønsker å se, sier Morten Nilsen i Statens vegvesen.
– Ser vi slike tilfeller er det full stopp
Vogntogsjåføren fra Makedonia fikk kjøreforbud og pålegg om å skaffe seg nye kjettinger og å bytte til vinterdekk foran da han ble stoppet av vegvesenet onsdag formiddag.
– Det er første gang jeg er i Norge når det er så mye snø. Der jeg kommer fra har vi ikke så mye snø, sier vogntogsjåfør Ninand til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Nilsen i Statens vegvesen sier de relativt ofte stopper vogntog som både er for dårlig skodd og som slurver med kjettingbruken.
– Vi er stort sett ganske fornøyd, men det hender vi ser tilfeller som med dette vogntoget og da er det full stopp, sier Nilsen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Feil vei
Et problem som ofte går igjen er ifølge Nilsen at sjåførene ikke har med seg nok kjettinger og at kjettingene ikke passer.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Men det største problemet er at folk kommer inn i landet med toakslet trekkvogner. De har ikke samme fremkommelighet som med trekkvogner med tre aksler.
– Et annet problem er at noen legger kjettingene på med piggene innover i stedet for utover. Da har kjettingen liten effekt, sier Nilsen.
Blir overrasket over refs
Blir sjåførene overrasket over at de får refs når de blir stoppet?
– Ja, noen blir litt forundret. Noe av grunnen til det er at mange ikke har satt seg godt nok inn i regelverket som gjelder i Norge. Her er det et krav om at mønsterdybden på dekkene skal være 5 millimeter fra 1. november til 1. april. I Tyskland er det 3 millimeter. Mange er ikke klar over denne forskjellen, mener Nilsen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: