Det regjeringsoppnevnte Sørlandsutvalget, som i dag overleverer sine forslag etter to års arbeid, mener at det bør utredes om det er mulig å bygge en ny og kortere stamvei fra Oslo til Stavanger.
I rapporten står det:
«Et slikt tiltak kan bli et viktig nasjonalt prosjekt, og også det mest gjennomgripende tiltaket for å bringe Setesdal inn i en ny tid.»
Torunn Lauvdal, som har ledet utvalget, sier at en slik vei ville få stor betydning for Setesdal.
– Den vil koble dalen nærmere vekstkraftige områder, og vil også få stor betydning for reiselivet, sier hun.
Ønsker en utredning
I første omgang ønsker Lauvdal en utredning, og Sørlandsutvalget ber om 5 millioner kroner til dette.
– Det viktigste er å få gjennomført utbyggingen av E18, E39 og riksveg 9 i Setesdal. Dette må fullføres først og denne utbyggingen må skje mye raskere enn det nå ligger an, sier Lauvdal.
Utvalget sier ikke noe om hvor en ny stamveg fra øst til vest via Setesdal skal gå.
Men det er grunn til å tro at den vil følge traseen til dagens vei mellom Brokke og Suleskard, som i dag bare er åpen om sommeren.
Tidligere rapporter har vist at det er meget kostbart å ruste opp denne veien slik at den kan bli en helårsvei.
Det vil også være nødvendig å bygge mange lange tunneler av hensyn til villreinen i området.
Fortsatt trykk på europavegene
Politikerne på Sørlandet har lenge vært enige om satse på E18, E39 og riksveg 9 og de har ligget lavt i forhold til andre og nye veiprosjekter.
De har ønsket å opprettholde trykket om noen få veier for å få gjennomført disse så fort som mulig.
Nå starter trolig debatten om hvilke veiprosjekter som bør realiseres etter full utbygging av E18, E39 og riksveg 9.