NRK Meny
Normal

Online ble offline: – Sjekk om du har krav på kompensasjon

Forbrukerrådet oppfordrer online-spillere til å sjekke om de har krav på kompensasjon, etter nettbrudd i jula.

Eirik Nyberg er regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder

Eirik Nyberg i Forbrukerrådet er usikker på om folk kan nå fram med krav juridisk, men har tro på å spille på sunn fornuft.

Foto: NRK

Online-tjenestene til Sony PlayStation og Microsoft Xbox sine spillkonsoller har hatt tekniske problemer i flere dager. Problemene med Xbox ser ut til å være løst, mens PlayStation fortsatt sliter etter hackerangrep i julen.

Fra hele verden har det haglet med sinte meldinger på sosiale medier, fra folk som så fram til å sette seg ned med TV-spill i jula.

Oppfordrer til å klage

Et høyt antall spill ble etter all sannsynlighet gitt som julegaver, og skulle brukes for første gang.

Det blir mer og mer vanlig at spill er helt eller delvis online. Et spill koster fort over 500 kroner. Et årsabonnement for PlayStation sin online-tjeneste koster over 400 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

PSN nede

På ettermiddagen 2. juledag var Sony sin tjeneste for Playstation fortsatt nede, mens Xbox var oppe og gikk igjen.

Foto: Skjermbilde

En gruppe som kaller seg «Lizard Squad» hevder at de står bak angrepet, melder Reuters.

– Folk bør ikke uten videre godta flere dager med nedetid, sier Eirik Nyberg som er regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder.

Han understreker at Forbrukerrådet ikke har finlest det juridiske.

Sikrer seg godt

Nyberg synes dette er et godt eksempel på at det lønner seg å lese igjennom de ofte svært lange vilkårene, som følger med forskjellige abonnementer og tjenester.

Regiondirektøren er usikker på om folk juridisk sett har rett på kompensasjon. Han viser til at selskaper er flinke til å ta forbehold. For eksempel at de ikke har ansvar ved ting de selv ikke rår over.

En av mange som tar til orde for kompensasjon:

Laster Twitter-innhold

– Generelt så er det avtalen som gjelder. Så spørs det om den sier noe om nedetid og kompensasjon. Jeg vil tro de sikrer seg godt i ordlyden. Generelt har selger ofte gode kort på hånden i situasjoner som dette, sier Nyberg.

I tillegg kommer utfordringen med hvordan lover i ett land passer med lover og rettigheter i Norge. Det kan være vanskelig å nå fram juridisk.

– I stedet er det erfaringsmessig mye bedre å appellere til firmaet om god kundeservice og legge vekt på at firmaet er avhengig av godt omdømme. Altså sunn fornuft, sier Nyberg.

Han viser til makten som ligger i alt folk skriver på Facebook og Twitter. Frustrasjonen er stor i meldinger med emneknaggene #psndown, #xboxlivedown og #LizardSquad. Det er kjeft og syrlige kommentarer.

– Kommentarer på sosiale media, mail til kundeservice, medieomtale, press fra forbrukerorganisasjoner og lignende har ofte svært god effekt, sier Nyberg til NRK.no.

PlayStation bekreftet problemet:

Laster Twitter-innhold

Xbox varslet sine brukere:

Laster Twitter-innhold
Playstation og Xbox kan være hacket

Spillere fra hele verden klager over innloggingsproblemer, lang nedlastningstid og oppdateringsproblemer på online-tjenestene til spillgigantene.

Foto: Skjermdump