Folk vil til Danmark - til tross for knallsommer hjemme

Passasjertrafikken mellom Kristiansand og Hirtshals har økt i sommer til tross for det gode været hjemme i juni og juli. – Overraskende, sier linjedirektør Odd Grønberg i Color Line.

Dansk strand

Strandliv på Nord-Jylland er populært for sørlendingen til tross for drømmesommer i Norge.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK

SuperSpeed og Fjord Cat

Fergetrafikken over Skagerrak har økt i sommer.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK
Odd Grønberg

Linjedirektør i Color Line, Odd Grønberg.

Biler kjører i land i Hirtshals

Nordmenn kjører i land på fergekaia i Hirtshals.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK

137.000 passasjerer har reist med Fjord Line på strekningen Kristiansand – Hirtshals hittil i sommer. Det er 12.000 flere enn i fjor.

Color Line kan ikke oppgi tallene sine på grunn av at selskapet er børsnotert. Men linjedirektør Odd Grønberg sier at de gode passasjertallene fra fjoråret har holdt stand.

– Dette er overraskende. Folk reiser selv om vi har hatt en drømmesommer hjemme, sier Grønberg.

– Hva tror du er årsaken?

– Det ser ut som at at rogalendinger og sørlendinger vil ha med seg danmarksturen uansett. For mange hører den med til sommeren, sier Grønberg.

Færre tyskere

Færre tyske turister reiste med Color Line mellom Kristiansand og Hirtshals i sommer. Men antall norske passasjerer har økt tilsvarende. Flest passasjerer kommer fra Rogaland med Agder på en god andreplass.

– Tyskerne er fremdeles preget av finanskrisen, og mange velger heller å dra sørover hvor prisnivået er lavere, sier Grønberg.

– Dette mønsteret har vi sett de siste årene. Men antall danske passasjerer holder seg stabilt, sier han.

Nesten fullt belegg for Fjord Line

Fjordline express

Fjord Line Express har hatt nesten fullt belegg i sommer.

Foto: Nina Kristiin Vraa / NRK
Fjord Lines buss på Kristiansand havn

Passasjerer fra Fjord Line og fergeselskapets busser på Kristiansand havn.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Mens Color Line seiler hele året mellom Kristiansand og Hirtshals, er sesongen for Fjord Line bare 3,5 måneder – fra midten av mai og ut august. Fjord Line Express har seks daglige seilinger.

Mens Color Line har hatt en nedgang i antall tyskere, har Fjord Line merket en økning. De har også hatt flere dansker.

– Fergene har vært så godt som fulle i sommer, men avgangen fra Danmark om natta har hatt en del ledig kapasitet, sier linjedirektør Atle Woxholt.

Og når skolen begynner, avtar trafikken.

Kampen om «tuben»

På grunn av konflikten med Color Line, har ikke Fjord Line brukt passasjertuben på Kristiansand havn i sommer. Tingretten slo fast at Fjord Line har krav på å benytte tuben, men Color Line krever betaling, og har anket dommen. Dermed har Fjord Line benyttet buss for å frakte passasjerene til skipet.

– Bussjåførene forteller at mange passasjerer setter pris på dette fordi de da slipper å gå gjennom den lange tuben. Men andre passasjerer synes det er dumt, sier Woxholt.

Woxholt sier at konflikten om «tuben» ikke merkes av dem som arbeider med passasjertrafikken til daglig.

– Konfliktene ligger høyere opp i «systemet». I det daglige arbeidet er samarbeidet med både Color Line og Kristiansand havn godt, sier linjedirektør Atle Woxholt.

Colorline gangbro

Den omstridte passasjertuben på Kristiansand havn.

Foto: Daniel Jacobsen / NRK