Statens Vegvesen brukte i 1997 tre millioner kroner på å kjøpe grunn til ny E39 mellom Vigeland og Osestad i Lindesnes.
I dag, 11 år senere, har ingenting skjedd på ulykkesstrekninga.
Olav Terje Fidje var arving til et gårdsbruk som ble tvangsinnløst på strekninga. I dag er eiendommen han måtte gi fra seg grodd helt igjen.
- Vemodig
- Her lå det hus, uthus og garsje, peker Fidje. - Det er klart det er vemodig. Det hadde nok bodd folk fra familien her, om vi hadde fått beholde huset, sier Fidje.
Men 11 år etter at gården ble tvangsinnløst, har altså ingenting skjedd. E39 er fortsatt så smal enkelte steder at det ikke er plass til gul midtstripe. Vegvesenet brukte tre millioner kroner i 1997 på å erhverve seg grunn fra 46 eiendommer på strekningen mellom Vigeland og Osestad.
- Elendig planlegging
Ordfører i Lindesnes, Ivar Lindal, mener planlegginga rundt veistrekninga har vært elendig. Han etterlyser en ny vei mellom Vigeland og Osestad så fort som mulig.
- Dette er et eksempel som setter offentlig planlegging i vanry, sier Lindal.
- Her er det laget reguleringsplan, veigrunn er ekspropriert, reguleringsplaner er gått ut på dato og vi er i gang med ny. Og nå har Nasjonal transportplan skjøvet på dette veiprosjektet for ente gang.
- Nok er nok, vi må komme i gang. Senest sist uke hadde vi et vogntog som veltet her. Vi trenger ny vei, sier Lindal.
Tviler på at riving var nødvendig
Ny E39 mellom Vigeland og Osestad er mer usikker enn på lenge. Olav Terje Fidje tviler på om det noen gang kommer vei der hans barndomshjem ble revet.
- Nei, jeg tror ikke det vil. Det er en dårlig plassering av veien og jeg tror og håper at den vil bli lagt et annet sted, sier Fidje.