Det politisk oppnevnte Kringkastingsrådet
om ettermiddagen.Og rådet la ikke skjul på at 25 000 medlemmer på Facebook opplevdes som et folkekrav.
– Sosiale medier har tatt et nytt steg som kanal for påvirkning. Det er nok første gang vi ser at en Facebook-gruppe blir tatt inn som en begrunnelse så tydelig som her, i et såpass politisk forum som dette, sier førsteamanuensis Øystein Sæbø ved Universitetet i Agder, som forsker på sosiale medier.
– Noe annet enn frossepizza
Facebook-protester har fjernet paprika på frysepizza og lokket tilbake tyggis-merker fra 80-tallet. Men å styre Kringkastingsrådet, som er oppnevnt av regjering og storting, er noe annet, mener Sæbø.
– I markedssammenheng, om det er snakk om paprika på pizzaen, solo eller bugg, så sitter jo markedsfolk og virkelig lytter, og prøver å finne ut hva folk mener. Kringkastingsrådet er jo satt ned nettopp for å tørre å ta noen store diskusjoner på et overordnet plan og må jo forholde seg til publikum på en halt annen måte enn markedskreftene. Så dette er et steg i retning av Facebokk-grupper på vei inn i mer politiske fora, sier Sæbø.
– Facebook veide tungt
– Det er 25 000 stemmer som har engasjert seg i en sak som de mener er viktig. Det er en viktig seermasse for NRK og derfor veide det selvfølgelig tungt, sier varaordfører i Kristisansand, Mette Gundersen.
- Les også:
- Les også:
I går var hun på sitt første møte i det nye Kringkastingsrådet. Og på ett vis var det et historisk møte.
– Inntrykket jeg fikk fra medlemmer som har sittet der tidligere, er at det er første gang man har tatt en protestaksjon så langt inn i debatten, og faktisk helt fram til avgjørelsen for hvilket råd vi skulle gi til NRK, sier Gundersen.
Mener trenden vil forsterkes
Forsker Øystein Sæbø sier sosiale medier - som Facebook - fortsatt har klare svakheter dersom politikere og samfunnstopper skal bruke det som rettesnor. Han bruker Drømmehagen-gruppa som eksempel.
– Gruppa 25 000 medlemmer, men veldig få av dem er aktive medlemmer. Og når man går inn i diskusjonen ser man at mange av dem som er aktive medlemmer, faktisk er negative til programmet.
- Les også:
- Les også:
Men trenden lar seg ikke snu. Både Kringkastingsrådet og andre beslutningstakere kan vente seg nye folkekrav.
– Det er jo de litt eldre brukerne av sosiale medier som er i vekst. Det vil nok bidra til at denne typen aksjoner kommer mer og mer tydlig fram. Det er ikke lenger et forum for 17- og 18-åringer lenger, men et forum hvor det er ganske stort innslag av 40- og 50-åringer i tillegg. Dermed blir det en litt breiere profil og du vil få flere saker som dette, sier Sæbø.