Systemet, som for første gang innføres i Norge, stanser ifølge Avinor fly som av ulike grunner er på vei ut av rullebanen.
Porøs betong
Arbeidet med å innføre EMAS (Engineered Material Arresting System) begynte natt til tirsdag.
Det består av et nettverk av blokker, som vil gi etter og stanse flyet om det passerer enden av rullebanen. Dermed kan man unngå potensielt farlige situasjoner.
– Det er en slags porøs betong i sikkerhetsområdet etter rullebanens endepunkt. Det legger vi i tilfelle et fly kjører ut av rullebanen. Dette porøse betongsystemet vil bremse flyet og stanse det, før det kan bli et havari, sier lufthavnsjef Thomas Langeland til NRK.no.
– Enkelt sagt sikrer systemet at passasjerer ikke kommer til skade og at flyet kan taues bort og settes i trafikk igjen relativt raskt, sier prosjektleder Lars Hegle i en pressemelding fra Avinor.
Blokkene blir lagt over en sone på 90 meter i hver ende av rullebanen.
– I første omgang tar vi sørenden, og til høsten ruller vi ut systemet også i nordenden av rullebanen, sier Hegle.
Prisen for å installere sikkerhetssystemet blir på mellom 70 og 80 millioner kroner.
Slipper å bygge i sjøen
Dagens rullebane på cirka 1900 meter må av sikkerhetsgrunner forlenges. Ved å løse dette ved å innføre EMAS-systemet, sikrer det ikke bare at flytrafikk både i dag og i fremtiden ved lufthavnen kan avvikles i tråd med gjeldende sikkerhetsbestemmelser, men løsningen hindrer også at man må bygge ut i sjøen.
– Skulle vi forlenget rullebanen på ordinært vis, ville vi kommet i konflikt med sårbare marine miljøer i begge ender av rullebanen. Derfor tok vi initiativ til å se på alternative løsninger som også tilfredsstiller kravene til sikkerhet, sier Langeland.
Har hindret flere ulykker
Det er statistisk sett svært sjelden ulykker skjer ved at fly ikke klarer å stoppe på rullebanen, men det skjer.
En av de mest kjente flyulykkene er fra München i 1958, da flyet med Manchester Uniteds fotballag ikke klarte å ta av og krasjet i et hus.
EMAS-systemet er nytt i Norge, men i USA er det installert på over 70 lufthavner. Der har det ifølge pressemeldingen fra Avinor flere ganger forhindret ulykker.
På JFK International Airport i New York har tre fly blitt stanset av systemet de siste 10 årene, etter at de ikke klarte å stanse før enden av rullebanen.
Også i Asia er flere EMAS-systemer installert på forskjellige flyplasser. Ifølge lufthavnsjefen på Kjevik er det en av de første gangene systemet innstalleres i Europa.
– Så vidt meg bekjent er det kun hovedflyplassen i Madrid hvor de har et tilsvarende system, sier Langeland til NRK.