Bil- og passasjerferga MF Flekkerøy trafikkerte strekningen Flekkerøy–Møvik i Kristiansand og hadde sin siste tur i 1989. Da åpnet nemlig tunnelen fra øya til fastlandet, og ferga ble overflødig.
Ferga ble bygget i 1955 ved Bergen Mekaniske Verksted og fungerte som bilferge i Narvik før den kom til Flekkerøy. I ettertid har den stort sett vært brukt som dykke- og arbeidsfartøy.
– Erstattet nesten alt i skipet
MF Flekkerøy eies nå av M. Hjorteseth Shipping. Mats Hjorteseth var aldri i tvil om at de ville renovere fartøyet.
– Vi har erstattet nesten alt i skipet nå. Hver ledning og skrue er ny, sier Hjorteseth.
– Lønner det seg å ta vare på et så gammelt fartøy?
– Renoveringen har kostet 15 millioner kroner. Et nybygg ville ha kostet 60 millioner kroner, sier Hjorteseth.
Se video av gamle «Flekkerøy» her:
Multifartøy
– Tidligere dro vi land og strand rundt, blant annet til Danmark, for å få deler til fartøyet. Nå er alt nytt. Men «skallet» ville vi beholde. Kvaliteten på skroget er bedre enn du får i et nytt fartøy. MF Flekkerøy vil kunne være i drift i minst 20 år fremover, sier Hjorteseth.
Hjorteseth karakteriserer fartøyet som et inshore multifartøy som kan anvendes ved ulike kystnære oppdrag knyttet til oljeplattformer, transport og dykkerassistanse.
Maskinen til salgs
– Har dere truffet på folk som har minner knyttet til fartøyet fra tiden på Flekkerøy?
– Vi har truffet på noen. Spesielt da vi lå i Langesund. Det er alltid minner knyttet til passasjerferger. Og si til folk på Flekkerøy at den gamle maskinen nå er til salgs! Vi gikk for egen maskin helt til Tallinn i Estland, men det er nok den lengste strekningen den ferga har gått, sier Mats Hjorteseth.