– En slik hall har vi ønsket oss i mange år. Her kan vi kjøre inn en hel trailer og losse den innendørs, sier kontorsjef hos Tollvesenet i Kristiansand, Helge Breilid.
Hallen vil bli benyttet til å undersøke alle slags biler, men særlig i forhold til vogntog med last som kan bli ødelagt kommer hallen godt til nytte.
– Skal vi kontrollere en trailer med frukt og grønt så er den ømtålig i forhold til kulde og varme. Her kan vi kontrollere trailere uansett værforhold, sier Breilid.
Kan gi flere og større beslag
Med bedre arbeidsforhold håper tollvesenet å avsløre flere av dem som har ulovligheter i lasten.
– Vi kommer nok til å kontrollere like mange som tidligere, men vi får lettere arbeidsforhold. Med det håper vi å gjøre flere og større beslag, sier Breilid.
Store endringer i havneområdet
Hallen har kostet to millioner kroner, og er del av et større prosjekt i havna.
Blant annet er en gammel dokk fylt igjen. Det har gitt bedre plass og en av konsekvensene er at tollvesenet endelig får sin etterlengtede hall.
– Totalt bruker vi 56 millioner på utbedringer i havneområdet, sier havneingeniør Svein-Inge Larsen.
Gjenfyllingen av dokka har gitt 6000 kvadratmeter større areal.
– Det arealet har vi fordelt på ilandkjøring av biler, oppstilling for trailere og mer plass til biler som skal reise, sier Larsen.
Enklere utkjøring
Etter gjenfyllingen av dokka har biler som kommer fra fergen fått to kjørefelt, mot ett tidligere. I tillegg har veien ut blitt kortere.
Frem til mai i år kjørte man bak terminalbygget hvor den nye hallen nå bygges. De siste par månedene har bilene kunnet svinge ut av området før terminalbygget.
Hallen kommer derfor ikke i veien for dem som skal ut, og kun om du vinkes inn av tollvesenet må du bort til den.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Den nye utkjøringen gir også bedre forhold for gående.
– Nå kommer ikke lenger trafikken i konflikt med gående foran terminalbygget, hvor det ofte er en del mennesker når fergene kommer og går, sier Larsen.
Han kan fortelle at tiden en biler som kommer i land bruker på å kjøre gjennom havneområdet nå er redusert vesentlig.
– Før prosjektet brukte en bil om lag ti sekunder til tollpunktet. Etter endringene vi har gjort er den tiden redusert til 3,3 sekunder, sier Larsen.