Christianssands Bryggeri (CB) selger omtrent det samme som de siste årene, noe som gjør bryggerisjef Øystein Føreland fornøyd.
– Ja, vi er veldig godt fornøyd med salget, sier han.
Utvalget av øl har nærmest eksplodert de siste årene. Likevel holder CB stand i et tøft marked. Bryggerisjefen regner med å ha produsert flere enn 130 000 liter juleøl før klokkene ringer julen inn.
Ny rekord igjen
Grimstadbryggeriet Nøgne Ø selger bedre og bedre. Årlig har spesialbryggeriet slått sine egne salgsrekorder. Også i år blir det satt ny rekord for juleølsalg, ifølge daglig leder Tore Nybø.
– Vi har vært bortskjemte med 50% økning årlig de siste årene. Uten at jeg nå kan formidle årets økning i prosent, kan jeg si at vi er godt fornøyd så langt, sier han.
– Du regner med at det blir rekord i år, også?
– Ja da, vi har passert fjoråret allerede, så det blir det.
Stolt av premieren
En mils vei lengre øst har Arendals Bryggeri i år lansert juleølet 1839 for første gang. Det er bryggeriets eneste juleøl, med en alkoholstyrke på 6,5%. Dermed selges den på Vinmonopolet.
Daglig leder Torstein Paulsen er stolt av premieren.
– Vi fikk blant annet terningkast 5 i Aftenposten sist helg, og er godt fornøyd med å være representert på Vinmonopolet fra Honningsvåg i nord til Farsund i sør, sier han.
Bryggeriet har produsert 20 000 flasker til årets jul. – Som en sped start, kommenterer Paulsen.
Tidligere år har juleøl fra Arendals Bryggeri blitt solgt i butikk, og Paulsen mener derfor det ikke lar seg gjøre å sammenligne årets salg med tidligere års.
– Dette er det eneste juleøl vi har produsert under eget merke i år, men vi har ambisjoner om flere forskjellige typer senere, forteller han.
Landets hurtigst voksende spesialbryggeri, Lindesnes Brygghus, har levert 15 000 flasker juleøl i år.
Rekordmange typer juleøl
Det har aldri vært tilbudt flere forskjellige juleøltyper til nordmenn enn i år. Dermed følges trenden med et stadig økende sortiment også når det gjelder spesielle typer for desember måned.
– Det er i hvert fall over 100 forskjellige juleøl som er brygget i Norge, sier direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome.
– Samtidig har det kommet så mye annet forskjellig øl som er tilgjengelig hele året, sier han.
– Dermed er det ikke så spesielt lenger med det mørke ølet til jul, så lenge du har tusen forskjellige øl hele året, kommenterer han.
– Merker bryggeriene dette?
– I fjor solgte juleøl veldig bra. Det kan nok hende at det har kommet et punkt nå når juleølet har fått såpass mye konkurranse fra andre øltyper at interessen dabber litt.
Samtidig ser vi at småskalabryggeriene pøser ut nye varianter, så det er tydelig at de har tro på det fremdeles, sier Nome.