Den totale prislappen for de gjenværende kilometerne mellom Grimstad i Aust-Agder og Dørdal i Telemark, vil trolig komme på 18 milliarder kroner.
– Det er viktig at en reduksjon av kostnadene ikke går på bekostning av kvaliteten, sier ordfører Per Kristian Lunden i Risør til NRK.
Det er det statlige selskapet Nye Veier AS som har ansvar for bygging av omkring 130 nye kilometer vei på E18 fra Oslo mot Kristiansand.
Utbyggingen er allerede godt i gang mellom Tvedestrand og Arendal, der veistrekningen er ventet å være ferdig i oktober 2019.
Les også:
Stiller høye krav til veien
– Vi vil ha en treffsikker vei og en vei vi kommer raskere frem på, slik at vi får utvidet bo- og arbeidsmarkedet. Men vi skal ha en skikkelig god vei, sier Lunden.
I tillegg til Risør kommune, er de seks andre kommunene veien skal gå gjennom også sterkt involvert i planleggingen: Bamble, Kragerø, Gjerstad, Tvedestrand, Arendal og Grimstad.
Og ordføreren i Risør har klare krav til den nye veien som skal gå gjennom kommunen hans.
Ordfører i Risør, Per Kristian Lunden, ønsker en «skikkelig god vei» mellom Grimstad og Grenland.
Foto: Svein Sundsdal/NRK– Under planlegginga vil jeg passe på at vi får gode kryss og avkjøringer, og at veien ligger i terrenget på en slik måte at det er så skånsomt som mulig. Og så må vi se på både hver enkelt kommunes perspektiv, og hele landsdelens perspektiv.
- Les også:
– Tror prisen er realistisk
Direktør for planprosesser og samfunnskontakt Finn Aasmund Hobbesland i Nye Veier, har stor tro på at de vil kunne bygge en god vei til 18 milliarder kroner mellom Dørdal og Grimstad.
– Vi tror dette er realistisk, sier Hobbesland.
– Betyr dette flere fjellskjæringer og lavere kvalitet på for eksempel broer?
- Nei, vi har livsløpsperspektiv på alt vi bygger. Men dette betyr at vi må bygge en mer effektiv vei, noe som betyr at vi kanskje får ned klimagassutslippene.
Kutt i kostnadene kommer ikke til å gå utover kvaliteten på nye E18 Dørdal-Grimstad. Det lover Finn Aasmund Hobbesland i Nye Veier, til Risør-Ordfører Per Kristian Lunden.
Foto: Svein Sundsdal / NRK– Skal det kuttes i antall kryss?
– Vi skal ha tilstrekkelig mange kryss slik at folk får brukt veien, så der tror jeg vi finner en enighet.
Les også:
Vil redusere reisetiden
I dag tar det 95 minutter å kjøre strekningen mellom Grimstad og Dørdal. Når den nye veien står klar, skal reisetiden være redusert med tjue minutter.
– Målet vårt er at det skal gå an å kjøre Grimstad-Dørdal på under timen. Det betyr at vi må ta noe på de prosjektene som er under bygging i dag, og så tar vi tjue minutter, kanskje mer, på det vi planlegger nå, sier Hobbesland.
Etter planen skal en anbefalt veikorridor for ny firefelts på E18 Dørdal-Grimstad, være klar i slutten av 2018.
Foto: Anne Lognvik / NRK