Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- LYD: Anne Berit Andersen om ny E18 mellom Grimstad og Kristiansand. Reporter: Lars Helge Rasch.
- Europavei-utbygging på Agder (E18 og E39) - Sørlandet
Den nye firefelts motorveien mellom Grimstad og Kristiansand skal stå ferdig i 2009. Dette er klart etter at saken ble behandlet i statsråd i dag. Veien kommer på tre milliarder kroner og byggingen vil starte på vårparten 2006.
Anne Berit Andersen
Staten betaler over halvparten
Stortingsrepresentant Anne Berit Andersen (H) er svært glad for rgejeringens beslutning og ikke minst over at staten for første gange betler over halvarten av et veiprosjekt.
- 55 prosent skal finansieres med statlige penger, og det viser hvor stopr vekt regjeringen legger på veiutbyggingene på Sørlandet, sier hun.
Får som fortjent
Dermed skal det investeres tre milliarder i E18 øst for Kristiansand, og vest for byen investeres det 1,7 i utbyggingen av E39. I tillegg er det kommet en del millioner i kollektivpakker til kristiansandsregionen.
- Nå må vel egdene ha fått de samferdselspengene de har mast om i alle år?
- Ja, nå begynner det å hjelpe, og vi har fått som fortjent, sier Andersen.
Tre firedeler fullgod vei
Prosjektet omfatter bygging av 38 km firefelts veg fra Øygardsdalen i Grimstad til Rona i Kristiansand, og når den er ferdig i 2009 har 74 av 110 km av E18 i Aust-Agder ha fullgod standard.
Strekningen Øygardsdalen-Dyreparken inngår i Aust-Agderpakken og skal finansieres med en videreføring av bompengeopplegget som ble sett i gang i 2001. Strekningen Dyreparken-Rona er ikke med i denne pakken og blir fullfinansiert av staten.
Viktig stamvei
E18 mellom Oslo og Kristiansand er en av de viktigste stamvegene i landet, og strekningen mellom Grimstad og Kristiansand er en av de mest trafikkerte på Agder.
- I løpet av fem år har sju personer blitt drept og 170 skadet på denne strekningen, ogall erfaring tilsier at en utbygging til firefeltsvei fører til en nedgang på 80 prosenbt i antallet ulykker, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.
OPS-prosjekt
Strekningen Øygradsdalen-Timenes blir et OPS-prosjekt. Det vil si at et privat selskap prosjekterer, finansierer, bygger driver og vedlikeholder veien over lengre tid. Selskapet får en fast årlig sum fra staten når veien er åpen for fri ferdsel.
Formålet med OPS-prøveprosjekt er å få erfaringer med om en slik modell kan gi gevinster ved utbygging, drift og vedlikehold av store vegprosjekt.