– Totalt sett har det gått veldig bra, sier Erduan Ademi til NRK.
Han er nestleder for operativ drift hos busselskapet Boreal, som 1. juli tok over busstrafikken i ni kommuner fra Lillesand til Gjerstad.
Tidligere var det Setesdal Bilruter og Agder Buss som sørget for busspassasjerene her.
90 prosent elektriske busser
Selv om overgangen stort sett har gått bra, sier Ademi at opplæringen har vært det mest utfordrende.
– Det er mye nytt som må læres, og dessuten er det en jobb å skaffe nok sjåfører i bransjen.
Omtrent 90 prosent av kilometerne som kjøres med buss i det aktuelle området kjøres nå med elektriske busser. Dermed har bussparken blitt kraftig oppgradert.
Får henvendelser
Det er Agder Kollektivtrafikk (AKT) som har gitt Boreal jobben de neste årene, og administrerende direktør Siv Wiken bekrefter at byttet stort sett har gått bra siden oppstarten 1. juli.
– Vi har litt ekstra henvendelser fra kunder i starten, men jeg deler oppfatningen om at dette stort sett har gått bra.
I tillegg til at bussene i stor grad har blitt elektriske er det også innført nytt billettsystem.
Avtalen strekker seg over åtte år, med opsjon for to ytterligere år, ifølge Boreal.