Arendalsbanen og Bratsbergbanen mellom Porsgrunn og Notodden finner ikke lenger nåde for NSBs nye ledelse, og opphører fra 20. oktober. Konstituert konsernsjef Arne Wam annonserte fredag middag at jernbaneselskapet skal kutte 40 avganger fra 20. oktober og ytterligere 40 avganger fra 7. januar neste år. Dette representerer vel fem prosent av NSBs totale daglige produksjon på 1.400 avganger.
Avganger med lite belegg
Det dreier seg i stor grad om avganger med lite belegg, samt endring av frekvens fra en halvtime til en time på lørdager. Med redusert produksjon vil vi gjenvinne kontrollen over driften, men det gir oss ingen garanti mot de problemer som skyldes feil på lyssignaler, feil i skinnegangen eller andre problemer utenfor vår rekkevidde, sier Wam.
Gjenvinne balansen
At den nye ledelsen kutter ruter, kommer ikke som noen stor overraskelse. Allerede da Wam tiltrådte i sommer kom han med et varsel. Hans motto var: Vi skal holde det vi lover, og ikke love mer enn vi kan holde. Ruteproduksjonen i NSB har økt voldsomt de siste årene. Da Gardermoen åpnet, økte NSB sin døgnproduksjon med over 200 avganger. I fjor økte produksjonen med ytterligere 50 avganger. Men antall lokomotivførere har ikke økt nevneverdig. Det sier seg selv at dette regnestykket ikke går opp.
Frivilig overtid
Dette har skapt en situasjon hvor driften er avhengig av frivillig overtid fra de ansatte. Det kan verken vi eller kundene leve med, sier Wam. Tusenvis av mennesker planlegger sin hverdag med utgangspunkt i et forutsigbart tilbud fra oss. Vi kan ikke basere dette tilbudet på frivillig overtid, sier NSB-sjefen. I NSB er man nå for fullt opptatt med ruteplanprosessen for neste sommer. Her holdes ledelsen løpende orientert, og arbeidet gjennomføres parallelt med budsjettprosessen.
Harde kutt
- Vi har vært opptatt av at rutekuttene kommer der det svir minst og rammer færrest mulig kunder. Sammenlignet med virkeligheten slik mange opplevde den ukontrollerte avvik, store omkostninger og svekket omdømme er en kontrollert produksjonsreduksjon å foretrekke. Det gjelder også de økonomiske konsekvensene for selskapet, sier Wam. Mange av rutekuttene er en forsering av planlagt reduksjon som skulle kommet fra januar neste år.
Tog erstattes med buss
En vesentlig del av strekningene får erstattet togtilbudet med andre transportmidler, for eksempel buss. Det gjelder blant annet også Arendalsbanen og Bratsbergbanen, der Nasjonal Transportplan anbefaler buss i stedet for tog av samfunnsøkonomiske årsaker. Også på bemanningssiden blir det arbeidet for fullt for å komme på rett kjøl. Det er iverksatt interne tiltak, og det skal rekrutteres og utdannes dobbelt så mange lokførere i perioden fram til 2001. Dessuten drøfter Lokomotivmannsforbundet og NSB-ledelsen rekruttering, kompetansespørsmål og organisering for å finne kort- og langsiktige løsninger.
Brokelandsheia
Visekonsernsjef, Randi Flesland, forsikret i november i fjor at NSB ikke hadde planer om å legge ned Arendalsbanen selv om det blir bygget knutepunkt for jernbanen på Brokelandsheia. Leder i Arendalsbanens venner, Jan Siring, fryktet da at folk i større grad ville reise fra Arendal og Grimstad til Oslo via Brokelandsheia, og dermed true trafikkgrunnlaget på Arendalsbanen.
Lyd og video
- - LYD: Informasjonssjef i NSB Langdistanse Arvid Bårdstu og Egil Odd Halvorsen, Arendalsbanens venner i diskusjon i NRK Sørlandssendinga - Reporter Erik Wiig-Andersen
- - VIDEO: Arendalsbanen legges ned - Reporter Svein H. Johnsen intervjuer fylkesordfører Oddvar Skaiaa i Aust-Agder og Egil Odd Olsen i Arendalsbanens venner.