Nkom krever svar av Telenor

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet krever svar fra Telenor etter at hundretusener av nordmenn fredag mistet mobilnettet, og dermed muligheten til å ringe og motta samtaler.

I flere timer i dag hadde Telenor-kunder store problemer med å ringe og motta samtaler grunnet feil i mobilnettet. For mange var det også umulig å ringe nødnumre. - Alvorlig, sier ambulansesjefen i Oslo.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet sier Telenor-feilen kunne medført store konsekvenser.

Rett før klokken 16 fredag bekreftet pressetalsmann Anders Krokan overfor NRK at Telenors mobilnett fungerte igjen. Da hadde Telenors mobilnett vært ute av drift i drøye fire timer.

Einar Lunde, beredskapssjef i Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (Nkom), kjenner ikke årsaken til at flere millioner abonnenter ble rammet fredag.

– Når situasjonen har stabilisert seg så må Telenor få ro til å finne selve feilen. Vi vil umiddelbart be dem om en utdypende rapport hvor de må redegjøre for hva som gikk galt, sier han og legger til:

– Så må vi ta stilling til om dette er noe som må forfølges av myndighetene.

Nkom: – Meget alvorlig

Lunde sier feilen kunne medført store konsekvenser.

Einar Lunde, avdelingsdirektør i Post- og teletilsynet

Einar Lunde, avdelingsdirektør i Post- og teletilsynet.

Foto: Post- og teletilsynet

– Det er meget alvorlig, helt ubetinget. Som samfunn er vi avhengig av elektroniske kommunikasjonstjenester, så ethvert utfall av denne størrelsen må kategoriseres som alvorlig.

Han påpeker at Telenor-kunder heller ikke fikk ringt nødnummeret.

– Svært mange mennesker har blitt rammet. Telenor-abonnenter kunne ta ut simkortet av telefonen og fremdeles nå nødnummeret, men det skal ikke være nødvendig å måtte holde på slik, sier Lunde.

Gebyr kan bli aktuelt

Telenor ble i fjor ilagt et gebyr på ni millioner kroner etter mobilutfallet som rammet hele landet i oktober 2014. Et gebyr kan også bli et av virkemidlene i år, ifølge Lunde.

anders krokan telenor

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Foto: Telenor

– Nå må vi først vente på rapporten fra Telenor for å finne ut hva som forårsaket svikten. Men et gebyr kan absolutt være et aktuelt tiltak.

Informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, sier de jobber på spreng for å finne ut hva som skjedde fredag.

– Vi kommer til å bruke de neste dagene til å finne rotårsaken til feilen. Vi er opptatt av å sikre oss et så stabilt og robust nett som mulig, men vi kan dessverre aldri gardere oss mot feil. Eventuelle henvendelser fra Nkom må vi se på når de kommer, sier Krokan.

Kommunikasjonssjef Torild Lid Uribarri sier til NRK at årsaken til feilen ikke er funnet ennå, men at Telenor har tydelige indikasjoner på hvor problemet kan ha oppstått.

– Nettet vårt er oppe stort sett bestandig, men teknologi vil alltid være sårbart. Vi kan ikke garantere at det ikke skjer feil. I dag har det skjedd en stor feil, men vanligvis fungerer nett 24 timer i døgnet, sier Uribarri.

Kommunikasjonsdirektør i Telenor Torild Lid Uribarri forteller at de fortsatt leter etter feilen som satte mobilnettet ut av spill i dag og mener at feil kommer til å oppstå også i fremtiden.