NRK Meny
Normal

– Hvorfor i alle dager ber banken om opplysninger de allerede har?

Stadig dukker det opp falske mailer fra banker hvor man skal gi ut sensitiv informasjon.

Svindel

SVINDELMAIL: Denne mailen har flere nordmenn fått i løpet av sommeren. Den utgir seg for å være fra SpareBank 1, men det er den slett ikke.

Foto: skjermdump

Torbjørn Torkildsen

IKKE LA DEG LURE: Banksjef Torbjørn Torkildsen ber folk stille seg selv noen spørsmål når de får mailer fra banker.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

I en mail hvor avsenderen utgir seg for å være SpareBank 1 ber de om en informasjonsoppdatering på grunn av nylig oppdatert database.

Dette har ført til mange telefonhenvendelser fra undrene mottakere.

– Mange kontakter oss, også folk som ikke er kunder av oss. De sier at de har fått en mail og de lurer på hva de skal gjøre, sier banksjef Torbjørn Torkildsen i Sparebank1 SR Bank og legger til:

– Det gjelder å stille seg noen spørsmål. For hvorfor i alle dager ber banken om opplysninger de allerede har. En bank ville aldri spurt om slike ting i en mail, sier han.

Svindelmail

I den aktuelle mailen som er sendt fra spare@spare.com står det:

Kjære SpareBank 1 kunde,,

Oppdater informasjon

Vår bank databasen ble nylig oppdatert og vi trenger din kort bekreftelse

Oppdatering kort (VISA-kort: 410651XXXXXXXXXX)

http://portal.sparebank1.no/-sb1portal/Oppdater/kort/410651

Vi beklager eventuelle ulemper dette medfører

SpareBank 1 Gruppen AS

Ta kontakt med banken

Eirik Nyberg

SLETT MAILEN: Eirik Nyberg i Forbrukerrådet ber folk som får falske bankmailer slette dem.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Banksjefen sier det stadig blir færre som går på svindel som dette, men at det fortsatt er folk som biter på.

– Om man er så uheldig å gå fem på, må man kontakte banken med en gang. Hvor raskere dette blir meldt inn, jo lettere blir det å stoppe.

– De vil ha informasjonen for senere kunne bruke den til å ta pengene dine, sier Torkildsen.

– Trykk aldri på linker

Bankene ser på saker der folk lar seg lure inviduelt, men hvor fortere du melder fra, jo større sannsynlighet er det for at du beholder pengene dine.

– De fleste banker har gode rutiner på dette. I teorien kan man jo miste pengene, hvis man har gjort noe veldig dumt, men i de fleste tilfeller hjelper banken deg, sier Eirik Nyberg, regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder.

På mailen som har blitt sendt rundt til mange i Norge er det en link. Denne linken må du ikke trykke på, sier Nyberg.

– Trykk aldri på noen linker i disse mailene. Bare slett mailen, uten å trykke på noe.