NRK Meny
Normal

Nettbuss skylder på dørbrems

Nye krav til åpning og stenging av bussdørene er en av årsakene til at bussene i Kristiansandsområdet ikke holder rutetidene.

Nettbuss

Dårlig vær, glatte veier og nye bussruter har resultert i busskaos etter at Nettbuss Sør overtok busstrafikken i Kristiansand og omegn. Nå brukes også nye dørbrems-regler som forklaring på de utallige forsinkelsene.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Bussene må nå stå helt stille før dørene kan åpnes, og de kan ikke kjøre ut fra en holdeplass før dørene er helt lukket. Nå viser det seg at åpning og stenging av bussdører er en større tidstyv i ruteplanen enn forventet.

De nye forskriftene fører daglig til flere minutters forsinkelser på mange bussruter. Det irriterer og frustrerer, sier tillitsvalgt for bussjåføreneTore Lie, i Nettbuss Sør.

- Sjåførene er irritert på at dørene går senere enn de er vant til. Målinger viser at det ikke er store tidsforskjeller, men problemet er at vi har en holdeplass-brems og den må vi ta hensyn til, sier Lie.

– En liten tidstyv

De nye forskrifter om dørbrems krever at bussene står helt stille når dørene lukkes og åpnes. Oppholdet på holdeplassene for å få passasjerene på og av tar mer tid.

- Det går noe mer tid på grunn av forskriftene om dørbrems som skaper en del forsinkelser på ruta - sammen med en del andre momenter. En liten tidstyv er det - men vi må bare forholde oss til det, sier Lie.

Store startproblemer

Busstrafikken i Kristiansand går ikke smertefritt. Nettbuss har fått flere klager etter at de tok over busstrafikken i Kristiansand og Søgne etter AS Bussen 1. januar, og Agder Kollektivtrafikk har truet selskapet med bøter etter gjentatte tilfeller av at busser har vært forsinket - eller ikke har dukket opp i det hele tatt.

Det er bussrutene til Søgne, Songdalen, Vennesla, Høyetun og Tveit som kan få forsinkelser på flere minutter på grunn av de nye dør-kravene. Det er 64 stoppesteder fra Kristiansand sentrum til Tveit, og 56 stoppesteder fra Kristiansand til Vennesla.

Noen sekunder ekstra på hvert stoppeted fører til at bussen vil være mange minutter forsinket før den kommer til endeholdeplassen.

Rutetider kan bli endret

Oddvar Abrahamsen, regionsjef i Nettbus Sør i Kristiansand, vedgår at de ikke tok høyde for de nye forskriftene da rutetidene ble planlagt.

– Vi må eventuelt diskutere med oppdragsgiver om vi må forlenge kjøretida litt, men jeg tror vi skal vente litt og se om ikke dette går seg til, sier han.

Administrerende direktør Siv Wiken i Agder Kollektivtrafikk sier rutetidene må forandres hvis problemene vedvarer.

– Hvis dette skulle vise seg å være et vedvarende problem og at dette er årsaken til forsinkelsene - så må vi selvfølgelig få gjort noe med ruteplanen og tilpasse den, sier Wiken.