LOS-kunder på Agder har store problemer med nett og IP telefon.
Selskapet NextGenTel kjøpte Agder Energis bredbåndsvirksomhet i fjor.
Nå overføres LOS-kundene til det nye selskapets nett. Det skaper problemer for mange.
Problem for bedrift
Kirsten Hemmer driver firmaet Stil og Stuktur fra sitt hjemmekontor på Langenes i Søgne. Hun er blant dem som får svi for bredbåndsproblemene.
- Plutselig ligger nettet nede. Jeg har et enkeltmannsforetak som selger tjenester til forlag, og jeg er helt avhengig av forbindelse, sier hun.
Hemmer får manuskriptfiler over Internett før hun bearbeider dem og sender tilbake samme veien.
Beklager
- Vi regnet med problemer, men ikke at de skulle bli så store og omfattende, sier Realf Ottesen, informasjonsjef i Agder Energi.
Han svarer frustrerte kunder på vegne av LOS som på tross av nye eiere av nettet fortsatt har all kontakt med kundene. I alt 10.000 bredbåndskunder skal skifte over til et nytt nett i disse dager.
Han vet ikke hvor mange som har hatt problemer med Internett og telefon de siste dagene og ukene, men det er flere enn forventet.
Frustrert
- Problemet er at jeg har kjøpt en vare som jeg betaler månedlig for, men som jeg likevel ikke får, sier Kirsten Hemmer i Søgne.
- Jeg er helt avhengig av denne tjenesten for å kunne tjene til livets opphold, sier hun.