– I verste fall kunne helikopteret ha styrtet og to personer omkommet, sier administrerende direktør i Agder Energi Nett, Svein Are Folgerø.
21. juni i år kom et helikopter fra det finske selskapet Heliwest borti høyspentlinjer på Senumstad i Aust-Agder med rotorbladet. Helikopteret med to personer om bord var ute på oppdrag for Agder Energi for å kartlegge strømlinjer da nestenulykken skjedde.
– Marginene var hårfine. Heldigvis var det høyspentlinjene som røk og helikopteret kunne returnere til flyplassen uten at liv hadde gått tapt, sier Folgerø.
Dette rotorbladet har tydelige merker etter sammenstøtet med høyspentledningene.
Foto: Agder Energi NettHar redusert maksimumshastigheten
Agder Energi Nett har gjennomført en gransking og iverksatt en rekke tiltak i etterkant av hendelsen. Alle helikopterselskap som gjør oppdrag for dem må følge de nye retningslinjene.
De har blant annet fått elektroniske kartløsninger om bord som varsler om kryssende linjespenn, innført forbud mot caps for piloter, redusert makshastigheten på flyvningene og utbedret sjekklistene i forkant av flyging.
– Tenker du at sikkerheten har vært for dårlig tidligere?
– Ja, helt klart. Alle hendelser med så stort ulykkespotensial er én for mye. Når vi gjennom denne granskingen kan peke på flere forbedringsområder, er det på høy tid at bransjen løfter seg sikkerhetsmessig, sier Folgerø.
- Les:
- Les:
Dette bildet viser en av høyspentledningene som har røket tvers av etter møtet med helikopterets rotorblad.
Foto: Agder Energi NettVillig til å forbedre seg
Agder Energi Nett har også delt erfaringene og tiltakene de har innført med havarikommisjonen og luftfartstilsynet.
– Vi gjorde dette for å sette fokus på sikkerheten i helikopterbransjen. Mange av selskapene har på eget initiativ innført flere av tiltakene uoppfordret. Det viser at bransjen er villig til å forbedre seg, sier Folgerø.
Svein Are Folgerø, administrerende direktør i Agder Energi Nett, mener det var lite om å gjøre for at den alvorlige hendelsen 21. juni i år kunne fått langt mer alvorlige konsekvenser.
Foto: Agder Energi / Agder Energi– Vil alltid være en risiko
Wenche Olsen, direktør for fagavdelingen hos Luftfartstilsynet, sier sikkerhetsnivået i helikopterbransjen har blitt mye bedre enn det var for noen år siden.
– Det har blitt jobbet systematisk med dette. Vi har blant annet et flysikkerhetsforum for innenlandshelikopter der vi jobber med holdninger og hvilke krav som stilles. Der har både helikopteroperatører og oppdragsgiverne vært med, opplyser Olsen.
– Tenker dere sikkerheten er bra nok i dag?
– Innenlandshelikopter er en bransje med utfordrende arbeidsoppgaver. Det flys i fjellterreng og blant høyspentledninger. Operasjonene er krevende så det vil alltid være en viss risiko forbundet med disse, sier Olsen.
Wenche Olsen, direktør for fagavdelingen hos Luftfartstilsynet, synes det er bra at Agder Energi tar sikkerheten for helikopterpilotene på alvor. – Det er flott at de gjør denne analysen og gjør forbedringer slik at man har sikre operasjoner med helikoptre, sier Olsen.
Foto: LuftfartstilsynetMer krevende i Norge
Dick Lindholm, daglig leder i Heliwest Oy, selskapet som var involvert i nestenulykken, sier de har forbedret prosedyrene i etterkant av hendelsen.
– Terrenget i Norge er mer krevende enn i Finland. Sør i Finland finnes det for eksempel ikke fjell. Og både i Finland og Sverige er kryssende høyspentlinjer merket i terrenget. Det er en stor forskjell, sier Lindholm.