– Vi skal finne tusenvis av brikker til et puslespill i en gigantisk sandkasse under vann. I det mest stormfulle området i Norden.
Slik beskriver hobbyhistoriker og ivrig vrakdykker Erik Erland Holmen den vanskelige jobben de har tatt på seg utenfor sørlandskysten i disse dager.
Han og en liten arbeidsgruppe som kaller seg Epoke har i mange år lett etter et av verdens største kanonskip fra 1500-tallet.
Dykkere undersøker et område på 13 kvadratkilometer sør for Farsund i jakten på kanonskipet «Maria».
Foto: EpokeKrigsskipet «Maria» og hennes søsterskip ligger trolig et sted på havets bunn utenfor Lista.
Begge skal ha gått ned i en storm på et av Norges mest forblåste steder for snart 500 år siden.
Nå har både norsk og dansk sjøforsvar tatt turen til sørlandskysten før høststormene setter inn.
For å ta del i det de kaller Nordens største vrakjakt.
– Det er i hvert fall første gang at en sivil arbeidsgruppe samarbeider med det danske Søværnet og Sjøforsvaret. I tillegg er Kongsberg maritime involvert og flere vitenskapelige institusjoner i både Norge og Danmark, sier Holmen.
Erik Erland Holmen på vei ut for å se etter vrakfunn langs sørlandskysten.
Foto: Lars Eie / NRKKunne endret historien
Bakgrunnen for vrakjakten er seiltoktet til Kong Christian II i 1531.
Norge var på den tida fortsatt under dansk styre og Kalmarunionen var på vaklende grunn.
Den nylig forviste danske kong Christan II seilte mot Oslo for å ta tilbake kongeriket han hadde mistet.
På turen hadde han en imponerende flåte med 25 skip, en krigskasse full av penger og 7000 leiesoldater.
Christian II ønsket igjen å bli konge over Danmark, Norge og Sverige da han en novemberdag i 1531 seilte mot Oslo.
Men historien ville det annerledes.
I stormen gikk trolig flere skip og flere hundre soldater tapt i den heftige sjøen utenfor Farsund.
Borte ble også krigskassa og penger som kongen skulle betale leiesoldatene med.
Kong Christian II lyktes dermed aldri med sin plan om å igjen bli konge for Norge, Sverige og Danmark, og gjenopprette Kalmarunionen.
Gruppa mener at historiebøkene kunne blitt skrevet om dersom skipene ikke hadde gått ned og kongen hadde lyktes.
Hadde det kjente maleriet av Eidsvoll-mennene i 1814 eksistert?
Hadde vi gått i tog den 17. mai?
Eller hadde vi feiret kronprinsparet sine 50-års dager i år?
Det er ikke sikkert, ifølge arkeolog Frode Kvale ved Norsk maritimt museum.
– Forliset var det endelige punktum for Kalmarunionen. Det er skrevet lite om denne hendelsen. Men den har stor innflytelse på hvorfor Skandinavia ser ut som det gjør i dag.
Sonar og undervannsrobot
Gruppa har jobbet systematisk med å få dokumentert hva som kan ha skjedd utenfor Farsund.
Denne måneden startet letingen med blant annet sonar, undervannsrobot (ROV) og dykkere.
Allerede har det blitt registrert 170 steder på havbunnen som kan være interessante.
Det sier Andreas Johansen som representerer den danske marinen som deltar i søket.
– Det er riktig spennende historie, og ikke minst viktig også for oss dansker å finne ut hva som skjedde med «Maria» og Christian II utenfor kysten her.
Andreas Johansen, orlogskaptein ved det danske sjøforsvaret synes det er svært spennende å delta i det som kan være Nordens største vraksøk.
Foto: Lars Eie / NRKSkatt à la Sabeltann
Gruppa er mest opptatt av å finne forklaringen på hvorfor Christian II sitt forsøk på å gjenerobre sitt kongedømme slo feil.
Andre har fattet interesse for «skattekista». Eller rettere sagt krigskassa med penger som skal ha gått ned sammen med skipene.
– Hvor sannsynlig er det at man finner vrakene?
– Vi vil trolig finne vrakrester og spredte gjenstander. Hvis vi finner kanoner eller mynter fra Nederland er vi på riktig spor. Men det er lite sannsynlig at vi finner et stort skipsvrak, sier Holmen.
– Kan det ligge en gullskatt à la Kaptein Sabeltann på havbunnen utenfor Lista?
– Det kan det. Myntene, som for øvrig tilhører den norske stat hvis vi finner det, er ikke i seg selv det viktigste. Men myntene vil i så fall hjelpe oss med identifisering og datering. De vil dermed kunne bekrefte våre hypoteser, sier han.
Denne undervannsroboten brukes blant annet for å finne mulige vrakrester under søket.
Foto: Lars Eie / NRK