NRK Meny
Normal

Nå kan du følge strømbruddene minutt for minutt

Agder Energi gir nå strømkundene en sanntidsinformasjon om situasjonen i strømnettet via et eget kartsystem på selskapets nettsider. Her kan du nærmest følge strømbruddene minutt for minutt.

Strømbruddkart Agder Energi

Blå farge i strømbruddkartet viser planlagte utkoblinger og rød farge er driftsforstyrrelser.

Agder Energi Nett eier og har driftsansvaret for strømnettet i begge Agder-fylkene som omfatter 20.600 kilometer med linjer.

Kartsystemet som selskapet nå lanserer skal både vise registrerte strømbrudd og planlagte strømutkoblinger.

Blå farge i kartet viser planlagte utkoblinger og rød farge er driftsforstyrrelser og uforutsette strømbrudd.

Bedre og raskere informasjon

Selskapet håper nå at kundene skal få enda bedre og raskere informasjon om registrerte strømbrudd og fortelle kundene at Agder Energi er kjent med strømbruddet og driver feilretting.

Christian Altmann

Kommunikasjonssjef i Agder Energi Christian Altmann.

Foto: Frans Kjetså / NRK

– Når publikum ser at «eget» strømbrudd er registrert i kartet, så vet de også at Agder Energi jobber med saken.

Det sier kommunikasjonssjef Christian Altmann til NRK.

– Er dette en innrømmelse av at dere har vært for dårlige til å informere om strømbrudd tidligere?

– Ja, så absolutt. Dette er et ledd i å bli bedre og samtidig en erkjennelse av at vi aldri vil bli gode nok når det gjelder å informere. Det er som regel mangel på informasjon som ergrer kundene, og ikke det at strømmen forsvinner, sier han.

– Ikke 100 prosent oppdatert

Altmann sier det nye strømbruddkartet skal gi publikum en pekepinn på hvor det er strømbrudd og hvor mange som er berørt, men han kan ikke garantere at kartet til enhver tid er oppdatert på alle strømbruddene.

– Nei, ikke 100 prosent. Det er fortsatt en manuell operasjon som må gjøres. Men vi skal jobbe med dette for en gang å kunne ha et temmelig sikkert strømkart, sier han.

– Lanserer dere dette strømbruddkartet for å redusere pågangen på kundesenteret ved strømbrudd?

– Vi har stor pågang på kundesenteret og det er helt naturlig når strømmen går. Dette er ikke noe problem for oss, men når teknologien tillater det så skal vi forsøke nye løsninger som gjør at vi blir enda bedre på å informere, sier han.

Kartet vil også være viktig som informasjon til media.

– Vi vil kunne redusere henvendelsene fra mediene som nå vil «se» strømbruddene selv på kartet, sier Altmann.

Kartet vil også være viktig når det er dårlig vær i landsdelen som medfører fare for mange strømbrudd, og kundene blir også informert om strømbrudd via SMS-varsling, ifølge kommunikasjonssjefen.