På utstillingen "Guds ansikter" i Kulturkirken Jacob i Oslo vises blant annet fram 2000 muselik. Direktør Erlend G. Høyersteen ved Sørlandets Kunstmuseum er utstillingens kurator
- Usmakelig og krenkende
Kunsthistoriker Paul Grøtvedt har liten sans for kuntverkene Høyersteen har satt sammen i kirkerommet.
- Dette er usmakelig og spekulativt. Det er så mange i samtidskunstnere som driver med provokasjoner. I dag er det populært å krenke muslimer. Dette er en krenking av de kristne, sier Grødtvedt.
Vil skape debatt
Høyersteen avviser at han er spekulativ og først og fremst vil provosere. - Hvis jeg skulle være spekulerende provoserende så kunne jeg valgt helt andre verk som er adskillig drøyere enn det som er brukt, sier Høyersteen.
Han innrømmer imidlertid at fremstillingen i et kirkerom kan virke provoserende.
- Noen blir kanskje tatt på senga når de kommer inn i kirkerommet. Men når vi lager en slik utstilling - så er det jo selvfølgelig for å skape en debatt. Det verste man kan gjøre er å lage noe som ingen vil forholde seg til, sier Høyersteen.
Han sier at han også har fått mange tilbakemeldinger fra publikum som mener det er en vakker og følelsesmessig utstilling.
"Guds ansikter"
Det første som møter dem som kommer inn i Kulturkirken Jakob i Oslo de neste tre ukene, er hvite skulpturer i korpsuniform. En ligger død på bakken, en annen sitter apatisk ved veggen. En tredje klamrer seg fast under taket.
I det dunkle kirkerommet står en åtte meter lang industrihylle med 2000 muselik i små prøveglass, et verk av Morten Viskum.
En del av verkene har vært vist på Sørlandet Kunstmuseum og en del tilhører museets samlinger.
.