Fartøyene tåler ikke vibrasjonene fra de nye gassturbinene som sørger for fremdriften.
Ristingen fører til at slitedeler ryker og må skiftes ut etter langt færre driftstimer enn planlagt, skriver Bergens Tidende.
– Vi vil ikke slite ut mer materiell enn nødvendig. Derfor har vi, i samarbeid med verftet Umoe Mandal, lagt sterke begrensninger på bruken av fartøyene, sier Sjøforsvarets prosjektleder, kommandørkaptein Geir Mykleby.
Forsinkelser for Umoe
Det har ført til at de to første av i alt seks seriefartøyer, KNM Storm og KNM Skudd, det siste halvåret har tilbrakt mer tid ved kaien i Mandal enn ute på sjøen. Begge fartøyene har hatt full besetning om bord.
På grunn av motorproblemene har ikke fartøyene kunne følge det omfattende testprogrammet med blant annet utprøving av våpensystemene, noe som gjør at de ikke kan offisielt overleveres til Sjøforsvaret som planlagt.
Det fører til at det første fartøyet tidligst kan leveres i oktober, nærmere to år forsinket. Forrige generasjon MTB-er av Hauk-klassen er for lengst havnet
på skraphaugen. Det betyr at Sjøforsvaret er uten denne fartøytypen inntil de nye blir levert.