Kjetil Mørland lager låter som er britiskinspirert, mens Debrah Scarlett beveger seg i et område som blant annet omfatter soul.
Foto: Meek, Tore / NTB scanpixDe to framførte «A Monster Like Me» og førte Norge til en meget hederlig åttendeplass i helgens finale i Eurovision Song Contest i Wien. Men samarbeidet stanser ikke der.
– Vi har bestemt oss for å gjøre en del konserter sammen i sommer med et livekonsept som er en kombinasjon av begges låter, sier Kjetil Mørland (34) til NTB.
– Jeg tror det kan fungere veldig fint. Så får vi se hvor mange konserter det blir, fortsetter han.
- Les også: – Blir digg å komme hjem på sofaen
Ulike musikkstiler
Det som det norske publikumet har hørt av de to, er den mørke balladen de framførte i Wien. En del har nok også fått med seg deres versjon av «Fairytale», en utgave som låtskriver Alexander Rybak selv likte godt.
Selv om duoen fra Eurovision skal stå på samme scene til sommeren, går musikkstilene deres i ulike retninger.
– Det jeg skriver, er veldig britiskinspirert. Noen låter er naturligvis i samme gate som «A Monster Like Me», og andre ting er helt annerledes, sier Kjetil Mørland, som har bodd det meste av sitt voksne liv i England og drevet med musikk.
– For meg er det en blanding av soul, jazz og klassisk musikk pakket med en melankolsk rød tråd. Det er en slags nordisk sound over det, men kanskje litt mer soul enn det moderne norske sounden nå. Det er flere stiler pakket inn i en, forteller Joanna Deborah Bussinger (21) eller Debrah Scarlett, som er navnet hun opptrer under.
De to er også i samtaler om å spille på konsertene til VG-lista.
- Les også: To lands juryer disket fra Eurovision
Kjetil Mørland og Debrah Scarlett skriver musikk i to forskjellige stiler, men skal stå på samme scene i sommer. Her er det under Eurovision Song Contest i Wien.
Foto: Meek, Tore / NTB scanpixSkulle ikke synge
«A Monster Like Me» er skrevet av Kjetil Mørland for flere år siden. Egentlig var den ikke tenkt som en Melodi Grand Prix-låt, og det var heller ikke han selv som opprinnelig skulle være med på å synge.
Det siste takker han den avtroppende musikkansvarlige for NRKs arrangement, Vivi Stenberg, for.
– Vivi har vært utrolig bra å jobbe med. Fra det første møtet, der hun skulle overbevise meg om å synge på låten selv, og til nå har det vært utrolig kult å bli kjent med henne. Så jeg håper at den neste musikkansvarlige er like profesjonell, sier Kjetil Mørland.
Før hovedkonkurransen i Eurovision Song Contest mottok han prisen som beste låtskriver i Marcel Bezencon Awards. Vinneren ble kåret i en avstemning blant alle deltakende komponister.
– Prisen for beste låt betyr vel så mye som en god plassering, forteller Mørland.
- Les også: – En opplevelse for livet