NRK Meny
Normal

Ny trend: Kvinner dropper butikken og handler med mobilen

En voksende trend viser nå at kvinner oftere dropper butikkene og bruker mobiltelefonen mer og mer når de skal handle. Det sier Karl Philip Lund som har utviklet flere nettbutikker og underviser om elektronisk handel på Markedshøyskolen i Oslo.

Handel med mobil

Kvinner bruker mobilen i økende grad når de skal handle, hevder ekspert.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

Artikkelen er flere år gammel.

Elektronisk handel og netthandel er raskt voksende og e-handel ligger nå på 7 prosent av den totale handelen her i landet.

Det sier Karl Philip Lund som er en av initiativtakerne til et stort seminar om e-handel i Kristiansand i dag.

Karl Philip Lund

Karl Philip Lund sier e-handel er økende i Norge.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

Han har i mange år jobbet med netthandel, både i Norge og i USA. Han har jobbet med webutvikling, salg og markedsføring, og blir omtalt av flere som "en av Norges fremste eksperter på netthandel".

– Handel på nettet er raskt voksende og det blir tryggere og tryggere å handle på nett. E-handel ligger på 7 prosent av den totale handel, sier Lund

Damer handler ekstremt mye på mobil.

Karl Philip Lund, ekspert på e-handel

Mer mobilhandel

Lund sier til NRK at det nå vokser frem en trend hvor man i økende grad bruker mobiltelefonen for å handle.

Og det er kvinner som leder an og dropper butikkene og velger mobiltelefonhandel i økende grad.

– Det som er mest overraskende nå er at damer handler ekstremt mye på mobil. Så alt av produkter eller ting som man handlet i en butikk tidligere, det skjer nå mye på mobil, sier Lund.

Butikk og nett smelter sammen

Handel

Butikkhandel og netthandel vil smelte mer sammen i fremtiden, mener eksperter.

Foto: Espen Bierud / NRK

– 7 prosent av den totale handel er e-handel. Det høres ikke så mye ut. Kan de som driver butikk ta det med ro og slappe av?

– Ja, de kan nok slappe av en stund til, men dette begynner nå å smelte litt sammen. Ta for eksempel bilkjøp. 94 prosent av alle bilkjøp starter på internett, og det fenomenet gjelder ganske mange ting. Når man skal finne noe, så begynner man på nett, også går man i butikken etterpå, sier Lund.

Han sier at mange også går i butikken først for å se hva som finnes, før de så går hjem og bestemmer seg for hva de skal handle. Og selve handelen foretar de elektronisk via mobil eller datamaskinen.

– Dette vil smelte sammen. Selv om folk handler i butikk så begynner de på nett. Jeg tror også mange vil gå i butikk for å titte litt, for så å gå hjem og handle på nett, sier han.

– Opplever du at dere som brenner for netthandel havner i konflikt med tradisjonelle kjøpmenn?

– Det er noen som ser på netthandel som en trussel. Men de som ser litt lenger frem, ser at det er kundene som er i fokus. Og kundene er ikke så opptatt av det som folk kaller kanalkonflikt. Folk handler der de føler at det er nødvendig og folk handler litt på nett og litt i butikk. Og tallene viser at netthandel gir en økning i totalhandel, sier Lund.

Mer netthandel i kulda

Termometer

Når det blir kaldt så velger folk netthandel fremfor butikkhandel.

Foto: Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no

Også været virker inn på netthandelen, ifølge Lund.

Dersom det er kaldt ute, så velger folk netthandel fremfor butikkhandel.

– Ja, vi ser en ganske sterk økning i besøk på nettsider og e-handel når temperaturen synker. Da sitter folk inne og leter litt rundt på nettet, sier han.

– Hvor trygt er det å handle på nett. Mange er kanskje bekymret og redde for å bli lurt?

– Ja, det er jo mye personinformasjon som flyter, men i stor grad er det trygt å handle på nett. Det er strenge regler for netthandel og min opplevelse er at så lenge man handler i norske nettbutikker, så er det veldig trygt og greit. Man har regler for angrefrist og man har norsk kundeservice, sier Lund.

– Og du skal vel selv handle alle julegavene på nett?

– Ja, jeg handler mye på nett, men det er fordi jeg hater å stå i kø, sier Lund med et smil.

En voksende trend viser nå at kvinner oftere dropper butikkene og bruker mobiltelefonen mer og mer når de skal handle. Direktør Konseptutvikling, Bring e-handel, Caroline Grønvold, sier handel på nett bare øker her i landet.

Trenden er klar. Flere og flere driver med netthandel. Det bekrefter direktør for konseptutvikling i Bring, Caroline Grønvold.